Northmill Bank startar initiativ för att stötta svensk damfotboll

- 32 föreningar i division 1 till 5 startskotten för initiativet Power of We

Stockholm, 8 mars 2021: Neobanken Northmill, som har visionen att förbättra människors privatekonomi, lanserar ett stort initiativ för att stötta breddidrotten i Sverige med fokus på damfotboll i division 1 till 5. Över 30 föreningar jämnt utspridda i landet ingår i satsningen med namnet Power of We. Målsättningen är att starta en gräsrotsrörelse som uppmuntrar till idrott och hälsa, samt stödja föreningar där det gör skillnad på riktigt.

Den pågående pandemin har drabbat väldigt många människor och företag hårt. Även föreningslivet som är en starkt positiv kraft i samhället går igenom mycket utmanande tider, och det är därför som Northmill Bank vill göra den här satsningen - Power of We.

Simon Nilsson, Chief Commercial Officer på Northmill Bank kommenterar
- Breddidrotten och föreningslivet i Sverige är en fantastisk och stark kraft i samhället som bidrar till social gemenskap, fysisk såväl som psykisk hälsa, integration och ett breddat kulturutbud för lokalsamhället. Det vill vi stötta och därför gör vi den här satsningen. Det kändes också helt naturligt att välja damfotbollen från division 1 till 5 som start för initiativet, vilket också bekräftas av ett mottagande från föreningarna som varit fantastiskt!

Det är vida känt och debatterat att damfotbollen inte får samma uppmärksamhet och förutsättningar som herrfotbollen. Många bra initiativ görs redan på lokal nivå för att ändra på det och Northmill tror att det nya initiativet blir ytterligare en bidragande kraft för att snabba på utvecklingen i rätt riktning.

Simon Nilsson kommenterar
- Istället för att lägga samma tid, pengar och energi på att stötta redan välkända och stora herrlag som många företag väljer att göra, vill vi gå emot strömmen och göra tvärtom. Precis som vi bygger vår bank - genom att lyssna på människor, långsiktigt och med en genuin förankring i människors vardag - vill vi stödja där vi vet att det verkligen gör skillnad.

Northmill Bank tror att det här bara är starten på något mycket större. Neobankens vision är att förbättra människors privatekonomi, något som Simon Nilsson ser öppnar många möjligheter för att utvidga engagemanget ytterligare.

- Det här är ett initiativ vi vill utveckla vidare tillsammans med föreningarna. Exakt vad nästa steg i den här gräsrotsrörelsen blir är inte bestämt ännu. Just nu lyssnar vi in föreningarna och försöker förstå hur vi skulle kunna utveckla partnerskapet ytterligare. Det skulle exempelvis kunna handla om att när en förening hjälper någon till bättre ekonomisk hälsa, kan vi stötta föreningen med ytterligare medel. Ett annat möjligt steg är en nationell turnering för medlemsföreningarna när pandemin förhoppningsvis är över. Potentialen är enorm och föreningarna har redan börjat dela en rad olika idéer som är väldigt spännande. Nu hoppas vi att vaccineringen ska gå bra, samt att de nya nödvändiga rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten inte behöver bli för långvariga så vi kan få uppleva säsongspremiären!