Northmill Bank utser ny CTO

– Tobias Palmborg ska skala upp och accelerera neobankens teknik- och produktorganisation

Stockholm 16 december 2020: Den svenska neobanken Northmill Bank, som har visionen att förbättra människors privatekonomi, har rekryterat Tobias Palmborg som ny Chief Technology Officer, CTO. Senast kommer Tobias från rollen som CTO på online gambling leverantören  Netent. Han har också en bakgrund som utvecklingschef på Unibet och Engineering Manager på Klarna. Uppgiften på Northmill Bank blir att skala upp och accelerera teknik- och produktorganisationen, stärka kopplingen till affären, samt rusta för fortsatt expansion. Tobias tar också plats i neobankens ledningsgrupp.

Hikmet Ego, VD på Northmill Bank, kommenterar:
– Vi är väldigt glada att välkomna Tobias till Northmill Bank! Han har bred och internationell erfarenhet och förstår på djupet hur en modern och agil teknik- och produktorganisation fungerar. Idag har vi över femtio procent av medarbetarna som arbetar med tech och vi har som ambition att fortsätta vara långsiktiga och växa med lönsamhet. Vi vill vara en positiv pådrivare för mer kundcentrerade finansiella produkter och ha hög grad av relevans och personalisering i vårt erbjudande. I det spännande och affärsdrivna arbetet kommer Tobias att spela en viktig roll.

Tobias Palmborg, CTO på Northmill Bank, kommenterar:
– Det finns verkligen en ytterligare dimension hos Northmill Bank som lockade mig. En genuin vilja att förbättra människors privatekonomi, och att med hjälp av teknik och genuint kundfokus skapa en bankupplevelse som inte finns idag. Det finns också ett mod att våga utmana och ifrågasätta som känns väldigt inspirerande. Man har redan idag en naturlig skalbarhet och en hög operationell effektivitet. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla och skapa en produkt- och teknikorganisation som inte bara stödjer affären utan även aktivt driver mot målet att förbättra våra kunders privatekonomi.
Northmill Bank är en helt digital och molnbaserad bank och arbetar med några av de ledande teknikföretagen i världen som Amazon AWS och Snowflake. Under året ingick neobanken även ett partnerskap med open-banking plattformen Tink. Det är något som den nya CTO:n ser stora möjligheter i framöver.

Tobias Palmborg kommenterar:
– Jag har redan under min första korta tid på Northmill Bank märkt att det finns ett väldigt starkt engagemang och teknisk kompetens bland medarbetarna och en vilja att hela tiden undersöka hur ny teknik kan utveckla våra produkter. Det vill vi såklart behålla och det blir viktigt att fortsätta testa nya lösningar som optimerar kundupplevelsen.

Den svenska neobanken Northmill Bank, som har visionen att förbättra människors privatekonomi, har rekryterat Tobias Palmborg som ny Chief Technology Officer, CTO. Uppgiften på Northmill Bank blir att skala upp och accelerera teknik- och produktorganisationen, stärka kopplingen till affären, samt rusta för fortsatt expansion. Tobias tar också plats i neobankens ledningsgrupp.

Hikmet Ego, VD på Northmill Bank
Tobias Palmborg, CTO på Northmill Bank