Northmill stärker upp med ny riskchef

– Med uppgift att ta ett helhetsgrepp om tillväxtresan

Stockholm 12 juni 2019: Det svenska fintech-bolaget Northmill fortsätter rekrytera nyckelkompetens och har anställt Daniel Roxö som ny Chief Risk Officer, CRO. Daniel har bred erfarenhet av att arbeta på både affärs- och risksidan i Sverige, Norden och Baltikum, med flera ledande positioner inom bank- och finanssektorn bakom sig. Med djup kunskap i att leda risk- och regelefterlevnadsarbetet på tillväxtbolag som genomgår förändringsresor, blir Daniels uppgift att stärka och effektivisera bolagets arbete med riskhantering och säkerställa att det utgör en integrerad del av bolagets verksamhet.

-
Vi är både glada och stolta över att Daniel blir en del av vårt fantastiska team, säger Hikmet Ego, Vd och medgrundare på Northmill. Vi är ett bolag som befinner oss i ett ständig stadie av innovation och utvecklar nya tjänster i en allt snabbare takt. Det innebär också att vi måste växa ansvarsfullt och stärka upp organisationen med nyckelkompetens som kan bidra med kunskap om hur man effektiviserar och utvecklar kontrollfunktionen under de olika faser som ett tillväxtbolag går igenom.

Daniel arbetade i olika roller på Swedbank i över tio år, med en tyngdpunkt på risk- och regelefterlevnadsfrågor, men även inom försäljningsorganisationen. Tiden efter den senaste finanskrisen har lett till ett ökat regelverkstryck och finansmarknaden har varit i ständig förändring. I den miljön, senast som CRO på Qliro, har Daniel drivit förändringsresor och etablerat ramverk för riskhantering och intern kontroll på koncern-, lands- och bolagsnivå.

- Northmill befinner sig i ett skede där möjligheterna är väldigt stora och det känns inspirerande att bli en del av den resan. Min roll kommer till stor del gå ut på att ta tillvara på den kompetens som redan finns i bolaget och arbeta med den interna strukturen, för att skapa en effektiv organisation som snabbt kan anpassa sig till nya regelverk och som kontinuerligt hanterar och kontrollerar sina risker på ett adekvat sätt, säger Daniel Roxö.

Han fortsätter och lyfter fram att om arbetet ska bli framgångsrikt är det viktigt att integrera riskhanteringen och göra den till en lika naturlig del av verksamheten som att skapa nya affärer.  - Det handlar om att identifiera rätt nivå i syfte att fortsätta växa sina affärer på ett kontrollerat sätt, både på lång och kort sikt, så att kunder, samhälle och bolag inte påverkas negativt, säger Daniel Roxö.

Northmill lanserade precis Rebilla Reduce, den första tjänsten under varumärket Rebilla. Det är en kundcentrerad tjänst som gör det möjligt för alla med en befintlig kredit, delbetalning eller kreditkort utan säkerhet att sänka sin ränta. Northmill har höga ambitioner med Rebilla och kommer därför fortsätta rekrytera nyckelkompetens, främst inom IT, risk och analys.

- Daniel är ett starkt exempel på personer vi letar efter. Han har ett holistiskt perspektiv, med stor analytisk förmåga och strategisk kompetens att se hela verksamhetens möjligheter och utmaningar och kommer bli en hörnsten i vår fortsatta resa, avslutar Hikmet Ego.

För mer information, vänligen kontakta:

Oliver Hofmann, PR & Communications Lead, Northmill

Det svenska fintech-bolaget Northmill fortsätter rekrytera nyckelkompetens och har anställt Daniel Roxö som ny Chief Risk Officer, CRO. Med djup kunskap i att leda risk- och regelefterlevnadsarbetet på tillväxtbolag som genomgår förändringsresor, blir Daniels uppgift att stärka och effektivisera bolagets arbete med riskhantering och säkerställa att det utgör en integrerad del av bolagets verksamhet.

Vi är både glada och stolta över att Daniel blir en del av vårt fantastiska team. Vi är ett bolag som befinner oss i ett ständig stadie av innovation och utvecklar nya tjänster i en allt snabbare takt. Det innebär också att vi måste växa ansvarsfullt och stärka upp organisationen med nyckelkompetens som kan bidra med kunskap om hur man effektiviserar och utvecklar kontrollfunktionen under de olika faser som ett tillväxtbolag går igenom.
Hikmet Ego, Vd och medgrundare på Northmill.
Northmill befinner sig i ett skede där möjligheterna är väldigt stora och det känns inspirerande att bli en del av den resan. Min roll kommer till stor del gå ut på att ta tillvara på den kompetens som redan finns i bolaget och arbeta med den interna strukturen, för att skapa en effektiv organisation som snabbt kan anpassa sig till nya regelverk och som kontinuerligt hanterar och kontrollerar sina risker på ett adekvat sätt.
Daniel Roxö, CRO på Northmill
Daniel är ett starkt exempel på personer vi letar efter. Han har ett holistiskt perspektiv, med stor analytisk förmåga och strategisk kompetens att se hela verksamhetens möjligheter och utmaningar och kommer bli en hörnsten i vår fortsatta resa.
Hikmet Ego, Vd och medgrundare på Northmill