NorthStar bygger energilagringssystem tillsammans med elbolag i Missouri, USA

Report this content

Svensk-amerikanska energilagringstillverkaren NorthStar, som ägs av Altor, presenterar idag ett samarbete med elbolaget City Utilities of Springfield, Missouri, inom området energilagringssystem (ESS). Det inledande pilotprojektet i Springfield är en energilagringsanläggning som kopplas till elnätet som består av NorthStar BLUE +-batterier och som hanteras med fjärrstyrningslösningen Northstar ACE™. Projektet syftar till att utvärdera hur regionens energiförsörjning kan göras mer effektiv och hållbar.

Utvecklingen för företag som arbetar med energilagringssystem (ESS) kännetecknas av stark tillväxt med potential till en världsomfattande kapacitet på ett stort antal gigawattimmar. Den globala marknaden för ESS har växt snabbt i takt med den ökade användningen av förnybar energi i kombination med striktare restriktioner för utsläpp från koleldade kraftverk.

Behovet för att hantera topparna i efterfrågan av energi såväl vad gäller produktion, överföring och distribution har skapat ett behov av batterilagring hos elproducenterna. Detta för att öka tillförlitligheten i elleveransen och att minska kostnaderna vid efterfrågetoppar. Elbolagen strävar därför efter att optimera effektiviteten i elnätet.

• ESS-marknaden förväntas växa till 200-400 miljarder dollar år 2040 och är en betydande tillväxtmöjlighet för NorthStar. Mot bakgrund av den här utvecklingen och med tanke på vårt partnerskaps specifika betydelse för Springfield, är vårt gemensamma projekt med City Utilities mycket viktigt, säger Hans Lidén, VD på NorthStar Group.

Energilagringslösningen i Springfield placeras bredvid en elektrisk transformatorstation som ligger sydväst om Springfield. Projektet kommer att stödja energiförsörjningen av en växande region där flera nya affärsutvecklingsprojekt är under uppbyggnad.

Projektet ger City Utilities möjlighet att undersöka hur ett batterilagringssystem kan fungera i full skala. Det kommer att utvärderas noggrant för att identifiera fördelarna med att hantera framtida toppbelastningar för City Utilities med batterilagring.

• Vi är mycket glada över möjligheten att arbeta med vår lokala partner NorthStar i detta pilotprojekt. Att kunna tillhandahålla en plattform för forskning och utveckling som stödjer integrationen av alternativ förnybar energi för våra lokala kunder och potentiellt globalt är något som vi är entusiastiska över, säger Scott Miller, VD på City Utilities of Springfield.

Med sin BLUE+-teknologi har NorthStar en utmärkt lösning för en betydande del av marknaden i det snabbt framväxande landskapet för energilagring. BLUE+-batterierna bygger på teknologin för thin plate lead carbon (TPLC) och har visat utmärkta resultat i krävande högcykliska tillämpningar över hela världen.

• Vårt batteriövervakningssystem Northstar ACE™ differentierar vår lösning på marknaden då det ger möjlighet att på distans övervaka energilagringslösningen och förlänga batteriernas livslängd. Detta gör oss till en stark aktör på ESS-marknaden, säger Hans Lidén.

NorthStar ACE™ är en helt integrerad och kostnadsoptimerad lösning som kombinerar Bluetooth-kommunikation med ett Internet of Things-koncept. Molntjänsten är uppbyggd så att data sammanställs och visas på nätnivå, men kräver bara ett par klick för att visa detaljerade data för ett enskilt batteri. Systemet möjliggör full kontroll över energilagringslösningen från var som helst när som helst, vilket avsevärt förbättrar driften.

Energilagringsprojektet i Springfield tas i drift i september 2017.

Läs mer på: www.northstarbattery.com/ace

Se filmen som förklarar Northstar ACE™

För mer information, kontakta:
Hans Lidén, VD NorthStar, tel: +46 70 417 85 09, e-mail: hans.liden@nsb.email
Per Werin, Marknadschef NorthStar, tel: +46 72 214 62 00, e-mail: per.werin@nsb.email
Carlos Estrada, COO NorthStar, tel: +1 417 894 2376, e-mail: carlos.estrada@nsb.email

Joel Alexander, manager communication, City Utilities of Springfield, tel: +1-417-831-8902, e-mail: joel.alexander@cityutilities.net

Om NorthStar

NorthStar Group är en svensk-amerikansk leverantör av energilagringslösningar som ägs av det svenska private equity-bolaget Altor. NorthStar grundades år 2000 och är idag världsledande inom batteriteknologi samt lösningar och system för energilagring. NorthStar består av två divisioner – Reserve Power och Transportation. Gruppen sysselsätter över 500 personer med huvudkontor i Stockholm och tillverkningsanläggningar i USA. NorthStar har också ett globalt distributionsnät och servicecenter i Nord- och Sydamerika, Asien, Mellanöstern och Europa. Läs mer på www.northstarbattery.com.

Om City Utilities of Springfield

City Utilities of Springfield (CU) är ett progressivt, samhällsägt bolag som levererar samhällsviktiga funktioner. CU betjänar företag och hushåll på en yta på total 829 kvadratkilometer i sydvästra Missouri sedan 1945 med elektricitet, naturgas, vatten, bredband och kollektivtrafiktjänster. City Utilities övervakas av en styrelse som består av invånare från området. Över 111 000 CU-kunder har bland de lägsta elpriserna i USA. Läs mer på www.cityutilities.net

Taggar:

Snabbfakta

Citat

ESS-marknaden förväntas växa till 200-400 miljarder dollar år 2040 och är en betydande tillväxtmöjlighet för NorthStar. Mot bakgrund av den här utvecklingen och med tanke på vårt partnerskaps specifika betydelse för Springfield, är vårt gemensamma projekt med City Utilities mycket viktigt.
Hans Lidén, VD NorthStar Group
Vi är mycket glada över möjligheten att arbeta med vår lokala partner NorthStar i detta pilotprojekt. Att kunna tillhandahålla en plattform för forskning och utveckling som stödjer integrationen av alternativ förnybar energi för våra lokala kunder och potentiellt globalt är något som vi är entusiastiska över.
Scott Miller, VD på City Utilities of Springfield.
Vårt batteriövervakningssystem Northstar ACE™ differentierar vår lösning på marknaden då det ger möjlighet att på distans övervaka energilagringslösningen och förlänga batteriernas livslängd. Detta gör oss till en stark aktör på ESS-marknaden.
Hans Lidén, VD på NorthStar Group