NorthStar kliver upp i molnet med avancerad lösning för energilagring

Report this content

Svensk-amerikanska energilagringstillverkaren NorthStar, som ägs av Altor, introducerade på onsdagen en banbrytande lösning för fjärrstyrning av energilagring på telekomkonferensen Intelec i Austin, Texas. Lösningen – NorthStar ACE™ (Advanced Connected Energy) – kommer att förändra hur energilagring hanteras runt om i världen. NorthStar ACE™ rullas ut i ett begränsat antal installationer under fjärde kvartalet i år och ska finnas fullt tillgänglig på marknaden under första kvartalet 2017.

Årligen säljs cirka 15-20 miljoner batterier till basstationer för telekom globalt. Mer än 50 procent av batterierna byts ut i förtid på grund av dålig kontroll under produktens livscykel. Batterierna hanteras fel och får inte rätt underhåll i leveranskedjor och lager, installationer utförs felaktigt och ute i fält utsätts batterierna ofta för felaktiga kraftinställningar, för hög temperatur och stöld. Allt detta resulterar i förkortad livslängd. Med NorthStar ACE™ kommer detta att förändras.

• Röst- och datatjänster är något som de flesta idag tar för givet. Men i slutänden handlar allt om att ha tillförlitlig kraftförsörjning. NorthStar ACE™ ger telekomoperatörer och tornbolag en kraftfull lösning för att få full information och kontroll över sin energilagring utan att ens vara i närheten av en basstation. Vi kommer att se drastiskt minskade kostnader för hanteringen av reservkraft, eftersom Northstar ACE™ hjälper till att förhindra de flesta batterifel som kan uppstå. Det i sin tur ökar telefonnätens tillgänglighet och minskar kostnaderna för inköp av batterier och tillhörande driftskostnader, säger Hans Lidén, VD på NorthStar Group.

NorthStar ACE™ är en helt integrerad och kostnadsoptimerad lösning som kombinerar Bluetooth-kommunikation med ett Internet of Things-koncept (IoT-koncept). Användaren kan trådlöst hämta såväl realtidsinformation som historiska prestanda både lokalt genom en app och på distans via en molntjänst. Batterierna kan via systemet övervakas från tillverkning och genom produktens hela livscykel. Molntjänsten är uppbyggd så att data sammanställs och visas på nätnivå, men som bara kräver ett par klick för att visa detaljerade data för en enskild basstation eller ett enskilt batteri.

• Fram till nu har ett batteri setts som en passiv komponent som installeras och sedan glöms bort. NorthStar ACE™ ändrar helt på detta genom innovation kombinerad med verkliga och realiserbara kundvärden som gör att AGM-batteriteknologin fortsatt ger en optimal balans mellan investerings- och driftskostnader, säger Hans Lidén.

NorthStar ACE™ har tagits emot väl bland nyckelkunder som har fått lösningen presenterad för sig och ses som ett verkligt tekniksprång som kommer förändra branschen. Lösningen kommer att vara helt tillgänglig på marknaden under första kvartalet 2017. NorthStar ACE™ riktar sig inledningsvis till telekom och andra industriella applikationer, men med planer på att inom en snar framtid använda teknologin på andra områden.

Läs mer på: www.northstarbattery.com/ace

Se filmen som förklarar Northstar ACE™

För mer information, kontakta:
Hans Lidén, VD NorthStar, tel: +46 70 417 85 09, e-mail: hans.liden@nsb.email
Per Werin, Marknadschef NorthStar, tel: +46 72 214 62 00, e-mail: per.werin@nsb.email

Om NorthStar
NorthStar Group är en svensk-amerikansk leverantör av energilagringslösningar som ägs av det svenska private equity-bolaget Altor. NorthStar grundades år 2000 och är idag världsledande inom batteriteknologi samt lösningar och system för energilagring. NorthStar består av två divisioner – Reserve Power och Transportation. Gruppen sysselsätter över 500 personer med huvudkontor i Stockholm och tillverkningsanläggningar i USA. NorthStar har också ett globalt distributionsnät och servicecenter i Nord- och Sydamerika, Asien, Mellanöstern och Europa. Läs mer på www.northstarbattery.com.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Röst- och datatjänster är något som de flesta idag tar för givet. Men i slutänden handlar allt om att ha tillförlitlig kraftförsörjning. NorthStar ACE™ ger telekomoperatörer och tornbolag en kraftfull lösning för att få full information och kontroll över sin energilagring utan att ens vara i närheten av en basstation. Vi kommer att se drastiskt minskade kostnader för hanteringen av reservkraft, eftersom Northstar ACE™ hjälper till att förhindra de flesta batterifel som kan uppstå. Det i sin tur ökar telefonnätens tillgänglighet och minskar kostnaderna för inköp av batterier och tillhörande driftskostnader.
Hans Lidén, VD NorthStar Group
Fram till nu har ett batteri setts som en passiv komponent som installeras och sedan glöms bort. NorthStar ACE™ ändrar helt på detta genom innovation kombinerad med verkliga och realiserbara kundvärden som gör att AGM-batteriteknologin fortsatt ger en optimal balans mellan investerings- och driftskostnader.
Hans Lidén, VD NorthStar Group