Förtydligande efter radiointervju med doktor Elisabeth Epstein om östrogen och livmodercancer på SR Ekot igår, 27 april

Under dagen har Novo Nordisk Scandinavia AB fått samtal från oroliga kvinnor och sjukvårdspersonal angående morgonens nyhetsrapportering om lågpotenta östrogenpreparat mot torra slemhinnor i underlivet. Dessa kontakter har sitt ursprung i den tidigare idag sända radiointervjun med doktor Elisabeth Epstein vid kvinnokliniken på Universitetssjukhuset i Lund.

Novo Nordisk vill tydliggöra att den svenska studien om östrogen som Elisabeth Epstein har varit med och utfört visar en ökad risk för livmodercancer bland kvinnor som behandlats med perorala (genom munnen) östrogener (östriol) för torra och sköra slemhinnor i underlivet. Däremot sågs ingen ökad risk för patienter som behandlades med vaginala (lokalt verkande) östrogenpreparat.

Studien bekräftar tidigare kunskap att behandling med perorala östrogener mot lokal östrogenbrist ökar risken för livmodercancer. Det vanligaste debutsymptomet på livmodercancer är en blödning eller flytning från underlivet, och patienter i övergångsåldern med sådana symptom bör kontakta sjukvården för utredning.

Studiens resultat står helt i överensstämmelse med nuvarande rekommendationer från Läkemedelsverket, som förordar att lokal östrogenbrist i underlivet (sveda, klåda, torrhetskänsla, smärta vid samlag) i första hand skall behandlas med lokalt verkande östrogener. Dessa har inte visats öka risken för livmodercancer och det finns ingen anledning för patienter som behandlas med lokalt verkande östrogener att upphöra med denna behandling.