Resultat från ny diabetesstudie visar att läkare och patienter ser helt olika på sjukdomen

Under den europeiska diabeteskongressen EASD i Stockholm 14-18 september presenteras en ny studie – Perceptions Of Control (POC). Den visar hur läkare och patienter ser helt olika på vad som är god sjukdomskontroll hos personer med typ 2-diabetes och som behandlas med insulin. Studien har gjorts bland 1 000 patienter i Sverige, Schweiz och Storbritannien.
Studien presenteras på ett internationellt pressmöte på EASD, Stockholmsmässan – se bifogad inbjudan.

Överläkare Kerstin Berntorp, Skånes Universitetssjukhus.

I anslutning till mötet finns möjlighet till intervjuer och fördjupning kring de svenska resultaten. Medverkar gör bland andra professor och diabetesöverläkare Kerstin Berntorp, Skånes Universitetssjukhus, och från Novo Nordisk Klaus Langhoff Roos, vd och Christina Lloyd, medicinsk forskningsdirektör. Studien har genomförts med stöd från Novo Nordisk.

Ackreditering:
http://www.easd.org/images/easdwebfiles/annual meeting/51stmeeting/press.html

Mediekontakter:
Annika Eliasson, 0702-35 43 35.
Lena Bergling, 070-2345 158.

Sara Jensen, Novo Nordisk 0706-38 89 37.

Novo Nordisk, med huvudkontor i Danmark, är ett globalt läkemedelsföretag med mer än 90 års erfarenhet av innovation och ledarskap inom diabetesbehandling. Dessutom har Novo Nordisk en ledande position inom hemofili och tillväxthormonbehandling samt inom kvinnohälsa. Novo Nordisk har över 40 000 anställda i 75 länder och marknadsför sina produkter i mer än 180 länder. Besök novonordisk.se för mer information.