Förvärvet av QQM Fund Management AB bidrar och möjliggör en fortsatt omsättning- och resultatförbättring för Nowo.

Nowos proforma visar på en omsättning på 10 605 TSEK varav QQM:s befintliga affär är 6 578 TESK, en omsättningsökning om 300 procent. Detta baseras på QQM:s omsättning under 2021 och det ekonomiska utfallet av fondförvaltningen för Nowo Fund 2021 liksom övriga befintliga intäkter i Nowo 2021 - ett år som präglats av stark tillväxt för Nowo Fund.

Den 2 februari tillträde Nowo 72% av aktierna i QQM Fund Management AB och Rutger Selin, VD på Nowo, säger:

– Den estimerade omsättnings proforma visar att förvärvet av QQM Fund Management har mycket stor potential och är helt strategiskt rätt för Nowo. Bolaget har en stark tillväxt och i takt med att förvaltat kapital växer ser vi detta som en viktig del av Nowos framtida tillväxt, såväl resultatmässigt som vårt erbjudande mot marknaden.

Under 2021 har Nowo Fund haft en kraftig tillväxt i antal spartransaktioner och nya fondregistreringar som ökade från knappt 2 000 stycken år 2020 till över 15 000 stycken under 2021.

Rörelseresultatet i QQM uppgick preliminärt till -939 TSEK exklusive Nowo Fund. Med motsvarande förvaltningsresultat för Nowo Fund som under tidigare förvaltare skulle QQM ha varit lönsamt under 2021 med ett proformaresultat på 527 TSEK före minoritetsintresse.

Ola Björkmo, VD på QQM Fund Management AB säger:

– Vi är mycket glada över den positiva utveckling som Nowos förvärv av QQM Fund Management visar proforma. Under 2022 kommer vi fortsätta på den inslagna vägen och ser med förväntan fram emot att få hjälpa ännu fler i Sverige till ett bättre privat pensionssparande.

NOWO, Nowonomics AB (publ), föddes ur en frustration om att människor bekymrar sig om sin levnadsstandard när de blir pensionärer. Ett steg i taget hjälper vi våra medlemmar att trygga sin framtid medan de kan fortsätta leva precis som de gör idag.

NOWO har som mål att främja sparande inför pensionen och utvecklar därför egna verktyg och lösningar tillsammans med våra samarbetspartners för att förenkla, utbilda och hjälpa våra medlemmar att få en bättre ekonomisk situation.

Bolagets Mentor är Aktieinvest FK AB som nås på rutger.ahlerup@aktieinvest.se eller tel: +46 739 496 250. Detta pressmeddelande har inte varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.

Rutger Selin, VD på NOWO
Ola Björkmo, VD på QQM Fund Management AB