Nowo först i Sverige att lansera pensionssparande för barn

Nowo, det NGM-listade fintechbolaget med 150 000 medlemmar öppnar nu en ny vertikal när Bolaget lanserar privat pensionssparande för barn. Nowos medlemmar kan via den nya funktionen skapa flera ISK-konton och starta ett sparande för sitt barn i syfte att ge barnet en god start på det privata pensionssparandet. Barnsparsfunktionen breddar målgruppen för Nowo och hjälper också till att etablera kontakt med en ny generation som får chansen att både lära sig om sparande och ekonomi. Barnen kommer att få tillgång till en specifik Nowoapp där de kan följa sparandet som föräldrarna gör till dem.

Föräldern har möjlighet att bjuda in barnet att följa sparandet och kommer även att kunna aktivera olika funktioner som uppmanar barnet att göra aktiviteter i utbyte mot sparande. En sådan funktion är den mycket uppskattade Stegfunktionen som innebär att barnet får ett sparande när hen gått ett bestämt antal steg.

Jag tror inte att pensionsfrågan kommer att bli enklare för framtida generationer och att vi då kan erbjuda en lösning som gör att man kan lägga grunden för barnets framtid är extra kul. Vi kommer att kunna erbjuda både Dagspar och Månadsspar till barn men också att utveckla roliga och nyttiga sparsätt som exempelvis Stegfunktionen där barnet blir belönad för rörelse. Steg för steg bygger vi upp Nowo till en sparplattform för hela familjens framtida ekonomi och pension, säger Rutger Selin, VD på Nowo.

Barnsparsfunktionen kommer att fungera så att föräldern startar sparandet och i Nowoappen och väljer hur länge sparandet ska ske. När denna period har gått så får man möjligheten att “lämna över stafettpinnen” genom att flytta sparandet från sitt eget ISK till barnets eget Nowo-sparande. Funktionen planeras att släppas till Nowos medlemmar i mitten av maj. Flera personer kommer att kunna spara till ett specifikt barn vilket gör att funktionen fungerar bra för både föräldrar och exempelvis far- och morföräldrar.

Bolagets Mentor är Aktieinvest FK AB som nås på rutger.ahlerup@aktieinvest.se eller tel: +46 739 496 250

Nowo öppnar nu en ny vertikal när Bolaget lanserar privat pensionssparande för barn. Nowos medlemmar kan via den nya funktionen skapa flera ISK-konton och starta ett sparande för sitt barn i syfte att ge barnet en god start på det privata pensionssparandet.

Att vi nu kommer att erbjuda möjligheten att spara till sina barn är extra roligt. Vi har fått väldigt mycket frågor om just detta av en stor del av våra medlemmar. Vår genomsnittsmedlem är 36 år och många har familj och då kommer frågan naturligt. Jag tror inte att pensionsfrågan kommer att bli enklare för framtida generationer och att vi då kan erbjuda en lösning som gör att man kan lägga grunden för barnets framtid är extra kul. Vi kommer att kunna erbjuda både Dagspar och Månadsspar till barn men också att utveckla roliga och nyttiga sparsätt som exempelvis Stegfunktionen där barnet blir belönad för rörelse. Steg för steg bygger vi upp Nowo till en sparplattform för hela familjens framtida ekonomi och pension.
Rutger Selin, VD på Nowo.