Nowonomics ABs kvartalsrapport Q2 2024

“Efter sex månader med vår operativa strategi i full drift ser vi tydliga positiva resultat. Vårt resultat har förbättrats med 30 % jämfört med samma period 2023 vilket markerar betydande framsteg mot lönsamhet. Detta resultat speglar både ökade intäkter och minskade kostnader.

Koncernens kostnader har minskat med 23 % jämfört med motsvarande period 2023. Detta är resultatet av ständig optimering och förbättring av våra flöden och arbetet kommer att fortsätta och vi följer utvecklingen noga. En särskild glädjande utveckling för våra medlemmar är den fina utvecklingen som Nowo Global Fund visat upp under första halvåret 2024. Fonden visar en värdeutveckling på drygt +14 %. Fondens förvaltade kapital har ökat med cirka 22 % från 430 MSEK till cirka 525 MSEK under perioden.

Vidtagna åtgärder som syftar till att bedriva en effektiv och skalbar fondförvaltning har gett önskat resultat och intäkterna från Nowo Global Fond har ökat med 59 % jämfört med samma period 2023.

Vi ser att befintlig organisation nu mycket väl kan hantera ökade volymer inom fondförvaltnigen utan väsentliga kostnadsökningar.“

– Rutger Selin, Verkställande direktör

APRIL-JUNI 2024 I SAMMANDRAG

• Nowo Global Funds förvaltade kapital har ökat med ca 7,9 % från 487,2 MSEK till ca 525,9 MSEK under perioden
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) förbättrades med 3,2 MSEK och uppgick till -4,3 MSEK (-7,5)
  • Periodens resultat efter skatt förbättrades med 3,0 MSEK och uppgick till -6,5 MSEK (-9,5)
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,34 SEK (-0,81)
  • Intäkterna ökade med 0,8 MSEK och uppgick till 3,7 MSEK (2,9)

JANUARI-JUNI 2024 I SAMMANDRAG

• Nowo Global Funds förvaltade kapital har ökat med ca 22,3 % från 430,1 MSEK till ca 525,9 MSEK under perioden
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) förbättrades med 5,4 MSEK uppgick till -9,6 MSEK (-15,2)
  • Periodens resultat efter skatt förbättrades med 6,0 MSEK och uppgick till -13,7 MSEK (-19,7)
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,84 SEK (-1,73)
  • Intäkterna uppgick till 6,2 MSEK (6,4)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

• Den 9 april ingick bolaget och Coop Sverige AB ett avtal mot bakgrund av den avsiktsförklaring som tidigare ingåtts mellan parterna. Avtalet innebär att Nowo, via sitt affärsområde Nowo Technologies, ska förse Coops över 3,9 miljoner medlemmar med relevanta bonuserbjudan- den.
  • Den 18 april avslutade bolaget en företrädesemissionen. Emissionen blev tecknad till cirka 87,2% och bolaget tillfördes cirka 23,4 MSEK före emissionskostnader.
  • Den 2 maj tillträdde Rutger Selin som VD för Nowonomics AB (publ). Amelie Söderberg, som varit VD för Nowonomics AB sedan maj 2023, kommer fortsatt vara kvar som arbetande styrelseledamot. Enligt plan återgår Amelie Söderberg till rollen som ordinarie styrelseledamot 1 september.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN

• Den 2 juli meddelade bolaget att teckningsoptionerna av serie TO3 i Nowonomics AB (publ) nyttjades till cirka 87,7 procent. 406 292 nya aktier tecknades till en teckningskurs om 2,66 SEK per aktie. Bolaget tillförs således sammantaget cirka 1,1 MSEK, före emissionskostna- der, vilka beräknas uppgå till cirka 0,1 MSEK.
  • Den 17 juli blev Nowo Global Fund även tillgänglig på den populära fondplattformen SAVR. Detta strategiska steg öppnar upp möjligheten för nya investerare att enkelt kunna investera i fonden och tillför fondbolaget ytterligare en distributör utöver den befintliga Nowoappen och utvalda försäkringsbolag.

Denna information är sådan som Nowonomics AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 juli 2024 kl. 08:30 CEST.

För mer information, vänligen kontakta:
Rutger Selin, VD Nowo/Nowonomics AB (publ)
E-post: rutger@nowo.se

Nowonomics AB, Nowo, är en digital sparplattform med verksamhet i Sverige som genom två helägda dotterbolag, Nowo Fund Management AB och Nowo Pension AB som bedriver fondförvaltning och pensionsrådgivning. Koncernens ledning, förvaltning, projektledning och marknadsföringsavdelning är baserade i Stockholm. Nowo grundades 2015.

Nowo erbjuder en lättillgänglig digital sparplattform där individen kan spara utan att behöva göra uppoffringar i sin vardag. Bolaget erbjuder tjänster som kan liknas med traditionellt sparande men med ett förenklat utformande. Medlemmen kan enkelt pausa och justera sitt sparande vid behov. Medlemmen är inte heller låst vid en sparform utan kan växla i appen mellan olika sparsätt allt eftersom dennes livssituation förändras.