Nowonomics ABs kvartalsrapport Q4 2023

“Nowo har genomgått betydande förändringar och förstärkningar under 2023. Vi har förvärvat en utestående minoritetsposten i QQM Fund Management. Bolaget verkar nu under namnet Nowo Fund Management och som helägt dotterbolag så har vi markant stärkt vårt helhetserbjudande. Denna centrala förändring i vår setup har också öppnat upp för nya möjligheter för koncernen.

Kärnan i vår verksamhet, förvaltningen av våra medlemmars pengar, har presterat exceptionellt väl under året. Nowo Global Fund har uppvisat en imponerande tillväxt på totalt 138 MSEK. Fondens AUM har gått från 292 MSEK i början av 2023 till 430 MSEK vid årets slut, en ökning på 47%. För helåret 2023 hade fonden en värdeutveckling om +17,7% vilket kan jämföras med fondens jämförelseindex som steg med 10,6% under samma period.

Under sista kvartalet har vi fokuserat på att lansera vårt nya affärsområde försäkringsrådgivning. Efter drygt 350 genomförda möten så kan vi efter kvalitetsundersökning konstatera att samtliga respondenter uppger att man fick bättre förståelse för sin pension och även fick förbättringsförslag. Men absolut mest positivt har varit att 100 % av de som svarade på undersökningen uppgav att man skulle rekommendera någon de känner att ta ett rådgivningsmöte med Nowo Pensions rådgivare.

Målsättningen under det kommande året är att ytterligare digitalisera rådgivningsaffären för att dels förenkla för medlemmen men även att effektivisera alla flöden för att bättre möta efterfrågan utan att väsentligt öka kostnadsmassan. Ett första steg är den widget som lanseras under i slutet av februari där medlemmarna direkt i Nowo appen kan se sina pensionsförsäkringar och på vilka det finns förbättringspotential. Vidare fortsätter vi att investera i lösningar och verktyg för att göra rådgivningsprocessen smidigare och mer effektiv. “

– Amelie Söderberg, Verkställande direktör

JANUARI-DECEMBER 2023 I SAMMANDRAG

• Intäkterna uppgick till 10,7 MSEK (12,9) motsvarande en minskning om 17%
  • Periodens kassaflöde uppgick till -21,9 MSEK (17,4)
  • Fondförmögenheten under förvaltning avseende Nowo Fund uppgick till ca 430 MSEK (292,8), vilket är en ökning om 47% mot samma period fg år.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -27,1 MSEK (-25,5)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -37,1 MSEK (-32,4)
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -3,11 SEK (-3,31)
  • För 2023 föreslår styrelsen att ingen utdelning lämnas.

OKTOBER-DECEMBER 2023 I SAMMANDRAG

• Intäkterna uppgick till 2,1 MSEK (3,1) motsvarande en minskning om 32%
  • Periodens kassaflöde uppgick till -4,7 MSEK (-7,8)
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -6,3 MSEK (-8,5)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -9,2 MSEK (-10,1)
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,72 SEK (-0,97)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER OCH EFTER PERIODEN

• Den 4 oktober meddelade Nowo att man genomför en riktad nyemission av aktier om cirka
    12,6 miljoner kronor till fastighetsbolaget Quartiers Properties AB samt ingår samarbetsavtal. Emissionen omfattar totalt 1 289 069 aktier samt 707 965 vederlagsfria teckningsoptioner av serie TO5. Emissionen är uppdelad på två betalningstillfällen. Den första emissionen av
    677 419 aktier genomfördes i anslutning till emissionsbeslutet till teckningskursen 9,30 kronor per aktie. Den andra emissionen genomfördes den 23 januari 2024 om 611 650 aktier till teckningskursen 10,30 kronor per aktie.
  • Den 19 oktober meddelades en avsiktsförklaring med Coop Sverige. Avsiktsförklaringen omfattar ett samarbete bolagen emellan för att integrera en del av Nowos tekniska plattform i anslutning till Coops medlemsprogram.
  • Den 14 november genomfördes en riktad kvittningsemission om cirka 5,4 miljoner kronor till Egonomics AB genom kvittning av konvertibellån. Teckningskursen uppgick till 13 kronor per aktie.
  • Under kvartalet avvecklades fonden Equity Hedge i Nowo Fund Management AB.
  • I januari genomfördes andra delen av emissionen till Quartiers Properties AB om 611 650 aktier vilket tillfört bolaget 6 300 TSEK.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ÅRET

• I början av mars ingick bolaget ett låneavtal med en konvertibelram om 15 MSEK med Formue Nord Fokus A/S. Konvertibellånet löper med en fast ränta om 1,25% av utnyttjad likvid per påbörjad 30-dagars period och har en löptid till 31 juli 2024. Konvertering kan ske till en fast kurs om 18 kr per aktie från och med slutförd emission av nya aktier som kan komma att emitteras genomnyttjande av Bolagets befintliga teckningsoptioner av serie TO3. I samband med att låneavtalet ingicks kallade bolaget på 10,0 MSEK vilket tillsammans med befintlig kassa användes för att amortera tidigare lån om 20 MSEK jämte upplupen ränta om 2,2 MSEK.
  • Den 3 april genomförde Nowo en riktad apportemission avseende förvärv av återstående minoritetspost om 5 444 st aktier i Nowo Fund Management AB vilket gör att dotterbolaget från och med detta datum är ägt till 100%.
  • Den 15 maj tillträdde Amelie Söderberg som VD för Nowonomics. Amelie har sedan november 2022 varit styrelseledamot i Nowo.
  • Nowo tillfördes i juni 3,6 MSEK genom nyttjande av teckningsoptioner av serie TO2. Totalt nyttjades 388 957 teckningsoptioner, motsvarande en teckningsgrad om 83,95%.
  • Den 27 juni erhöll Nowos dotterbolag Nowo Pension tillstånd för försäkringsdistribution.
  • Den 28 juli ingick Nowo ett avtal med Egonomics AB, som kontrolleras av Nowos grundare Andreas Bonnier, avseende ett konvertibellån om 5 000 TSEK. Därmed beslutade styrelsen att med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 11 maj 2023 att emittera 1 197 827 teckningsoptioner av serie TO4. Teckningsoptionerna delas ut till befintliga aktieägare. Teckningsoptionerna av serie TO4 kommer vid fullt nyttjande att tillföra Bolaget maximalt cirka 15,6 MSEK före emissionskostnader.

Denna information är sådan som Nowonomics AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 februari 2024 kl. 07:30 CEST.

Amelie Söderberg, VD Nowo, E-post: amelie@nowo.se, Tel: +46 722 50 54 62

Nowonomics AB grundades 2015 och är ett framstående företag inom privat pensionssparande med över 150 000 medlemmar. Vi blev utvalda som årets IPO 2021 och fokuserar på att erbjuda produkter för att säkra våra medlemmars framtida ekonomi. Vi strävar efter att göra pensionssparande enkelt och tillgängligt för alla. Ta kontroll över din framtid med Nowonomics AB.