Rekordtillväxt i Nowo efter Open Banking-lösning

Det svenska fintechbolaget Nowo, noterat på Nordic Growth Market (NGM), har de senaste månaderna sett en rekordtillväxt av antalet användare av tjänsten. Efter att ha börjat marknadsföra funktionen Autospar i plattformserbjudandet december 2021, som bygger på en Open Banking-lösning där användare kan spara till pension varje gång de använder sitt bankkort, har över 10 000 användare anslutit sig till den nya tjänsten.

– Autospar är anpassad efter dig som individ och tillåter dig att själv sätta nivån av sparande efter dina egna förutsättningar. Det är ett enkelt sätt att spara långsiktigt helt baserat på din nuvarande konsumtion. En lösning utan extra krångel, säger Rutger Selin, VD

Tjänsten funkar så att en viss procentsats av varje köp via ditt bankkort går oavkortat till Nowos fondsparande. Banker som är ansluta till tjänsten Autospar är Nordea, Swedbank, SEB, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Sparbankerna och ICA Banken.

Nowo har som mål att få fler att spara privat till sin pension – något som är viktigt för både individen och samhället. Att pensionsspara privat är en utmaning för många. Undersökningar visar att det upplevs som svårt och att många har svårt att komma i gång. Därför satsar Nowo på lättanvända, digitala tjänster som gör tröskeln så låg som möjligt. Autospar kompletterar plattformens tidigare tjänster Spara Långsiktigt, Butiker, Dagspara, Snabbspara och enkäter.

– Vi är givetvis nöjda med att vårt strategival att satsa på Open Banking har fallit väl ut och att vi under de senaste månaderna har noterat en användartillväxt i rekordtakt. Att vi redan nu har över 10 000 användare inom Autospar, som är den första produkten vi lanserat inom Open banking-segmentet, är ett bevis på att vi är rätt ute. Vi kommer nu att fortsätta ansluta fler medlemmar till Autospar och samtidigt utveckla nya produkter i plattformen, säger Rutger Selin.

Sedan listning den 7 april 2021 har bolagets medlembas växt med cirka 50 procent varav den absoluta merparten har kommit under Q4 2021 och Q1 2022. Pengarna som medlemmen sparar investeras i Nowo Fund vilken förvaltas av Tellus fonder AB och är exklusiv för Nowos medlemmar. Nowo Fund har avkastat 27,9% under 2019, 17,6% under 2020 och ca 24,8 % under 2021. Fonden har belönats av Morningstar med både 5 stjärnor och 5 hållbarhetsglober.

Appen har över laddats ner över 200 000 gånger och har 4,4 av 5 i betyg på App Store.

För mer information, kontakta:
Rutger Selin, VD Nowonomics AB (publ), telefon + 46 70 931 64 28.

NOWO, Nowonomics AB (publ) föddes ur en frustration om att människor bekymrar sig om sin levnadsstandard när de blir pensionärer. Ett steg i taget hjälper vi våra medlemmar att trygga sin framtid medan de kan fortsätta leva precis som de gör idag.NOWO har som mål att främja sparande inför pensionen och utvecklar därför egna verktyg och lösningar tillsammans med våra samarbetspartners för att förenkla, utbilda och hjälpa våra medlemmar att få en bättre ekonomisk situation.

Bolagets Mentor är Aktieinvest FK AB som nås på Rutger.Ahlerup@aktieinvest.se eller tel: +46 739 496 250

Autospar är anpassad efter dig som individ och tillåter dig att själv sätta nivån av sparande efter dina egna förutsättningar. Det är ett enkelt sätt att spara långsiktigt helt baserat på din nuvarande konsumtion. En lösning utan extra krångel.
Rutger Selin, VD på NOWO
Vi är givetvis nöjda med att vårt strategival att satsa på Open Banking har fallit väl ut och att vi under de senaste månaderna har noterat en användartillväxt i rekordtakt. Att vi redan nu har över 10 000 användare inom Autospar, som är den första produkten vi lanserat inom Open banking-segmentet, är ett bevis på att vi är rätt ute. Vi kommer nu att fortsätta ansluta fler medlemmar till Autospar och samtidigt utveckla nya produkter i plattformen.
Rutger Selin, VD på NOWO