NSP säkrar långsiktigt finansiering och inleder tillväxtfas

Report this content

Restaurangbolaget NSP Restaruants AB (Publ) säkrar ny finansiering från Avenue Europe som kommer att möjliggöra för NSP att återbetala nuvarande låneskuld och etablera flera nya KFC och Burger King restauranger i Sverige och Danmark. Finansieringen innebär 340 MSEK i lån samt ytterligare 90 MSEK för investeringar i anläggningstillgångar i både nya och befintliga restauranger.

NSP meddelade idag att de har säkrat ny skuldfinansiering från Europe Strategy-avdelningen i det globala investmentbolaget Avenue Capital Group ("Avenue Europe"). Lånet på 340 miljoner kronor från Avenue Europe ska användas för att refinansiera cirka 280 miljoner kronor i tidigare lån och möjliggöra bolagets expansion i Sverige och Danmark.

Under 2024 avser bolaget att öppna sex nya KFC restauranger – varav fyra i Stockholmsområdet – och en Burger King restaurang i Halmstad. Därefter planerar NSP en tillväxttakt på fem till sju nya restauranger årligen.

- ”Vi söker kontinuerligt efter attraktiva lägen och den nya finansieringen gör NSP till en strategisk och trygg finansiell partner,” säger Johan Persson, CEO NSP.

Dessutom innebär den nya finansieringslösningen att NSP stärker det befintliga erbjudandet på marknaden genom ombyggnation av befintliga restauranger till de senaste koncepten. Ett 30-tal restauranger planeras byggas om fram till 2026.

- ”Vi är glada över att nu ha långsiktiga finansiella partners som stödjer vår verksamhet och dess fortsatta expansion. Samarbetet med Avenue Europe stärker ytterligare möjligheterna att förfina och utöka vår portfölj av stabila och lönsamma restauranger,” säger Martin Jallinder, CFO NSP.

- Jon Ford, Senior Portfolio Manager och ansvarig för Avenue Europe sade: ”Vi ser fram emot att kunna stödja NSP i deras nya tillväxtfas.  Denna investering är förenlig med vår strategi att tillhandahålla seniora säkrade lån till högkvalitativa företag med starka marknadspositioner.”

Vid årets slut har NSP totalt 24 KFC-restauranger, samtliga i Sverige, och 66 Burger King restauranger i Sverige och Danmark.

För mer information kontakta:

Johan Persson, CEO NSP, mobil 0739 669 460

Martin Jallinder, CFO NSP, mobil 0733 100 642

NSP Resstaurants AB (Publ)  (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Nordens största restaurangföretag. NSP:s verksamhet omsätter cirka 1600 miljoner svenska kronor och omfattar ett 80-tal restauranger i Sverige och Danmark under varumärkena Burger King och KFC. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden samt den enda franchisetagaren till KFC (Kentucky Fried Chicken) i Sverige. NSP var fram till sommaren 2016 börsnoterat men ägs i dag av Ventiga, en engelsk Private Equity firma, Amcon A/S och Management. För mer information se www.nordicservicepartners.se