Delårsrapport januari – september 2019

JANUARI – SEPTEMBER 2019

• Intäkter 987 MSEK (748)
  • Resultat efter skatt 838 MSEK (1 307)
  • Resultat efter skatt per aktie 5,00 SEK (7,79)

JULI – SEPTEMBER 2019

• Intäkter 331 MSEK (261)
  • Resultat efter skatt 369 MSEK (652)
  • Resultat efter skatt per aktie 2,20 SEK (3,89)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER OCH EFTER KVARTALET

•  Fastigheter till ett värde om 2,3 MDSEK tillträddes under kvartalet.
  •  Rekrytering av ny Transaktionschef som kommer att ingå i koncernledningen.
  •  Efter kvartalets utgång har ytterligare fastigheter för 214 MSEK tillträtts. Fastigheterna förvärvades från Söderport.

KOMMENTAR FRÅN VD

Nyfosa växer i högt tempo och med god lönsamhet under tredje kvartalet. Hittills i år har vi förvärvat fastigheter till ett värde om 3,1 MDSEK, ett bra kliv på vägen mot tillväxtmålet om 25 MDSEK. Med spridning både geografiskt och kategorimässigt, är detta fastigheter som bidrar till det vi ser om allra viktigast; stabila kassaflöden till låg risk. Ett exempel är förvärvet under kvartalet av handelsfastigheter i Luleå, i bra läge med stabila hyresgäster – ett bra komplement i portföljen. Nyfosa fortsätter att gå sin egen väg och hitta värden vid sidan av mittfåran.

Jens Engwall, VD

Jens Engwall, VD
Tel: +46 (0)70 690 65 50. Mail: jens.engwall@nyfosa.se

Ann-Sofie Lindroth, Ekonomichef
Tel: +46 (0)70 574 59 25. Mail: ann-sofie.lindroth@nyfosa.se

Denna information är insiderinformation som Nyfosa AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 oktober 2019 kl. 07:30 CET.

Nyfosa är ett transaktionsintensivt och opportunistiskt fastighetsbolag. Bolagets affärsidé bygger på ett aktivt deltagande på den svenska transaktionsmarknaden kombinerat med en investeringsstrategi som följer fastighetsmarknadens förändringar. Målet är att utveckla och förädla ett växande fastighetsbestånd med uthållig och hög avkastning. För närvarande fokuserar Nyfosa främst på kommersiella fastigheter i Sverige. Per den 30 september 2019 ägde Nyfosa fastigheter med ett totalt fastighetsvärde om cirka 18,3 MDSEK. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2018. Läs mer på www.nyfosa.se.