Nyfosa förvärvar en fastighetsportfölj till ett värde om 1 570 MSEK

Nyfosa har tecknat avtal med Klövern om förvärv av en fastighetsportfölj till ett värde om 1 570 MSEK i södra Sverige. Förvärvet avser en portfölj av 21 kommersiella fastigheter.

Fastigheterna har en yta om totalt cirka 123 000 kvadratmeter med årliga hyresintäkter inklusive vakanshyror om 139,5 MSEK. Fastigheterna är belägna i Örebro, Malmö, Växjö samt Haninge med tyngdpunkt på Örebro. Bland hyresgästerna återfinns bland annat JF Hillebrand Logistics AB, WSP Sverige AB och Bioglan AB. Genomsnittlig återstående avtalstid uppgår till 4,5 år. Uthyrningsgraden uppgår till 93 procent. Fastigheterna kommer att tillträdas den 30 augusti 2019. Affären avses att finansieras genom upptagande av ny kreditfacilitet.

”Det här är en stabil portfölj med fastigheter i bra lägen och säkra kassaflöden som vi är glada att vi fick möjligheten att förvärva. Portföljen ger oss en god plattform i Örebro och därutöver kompletterar fastigheterna i Malmö, Växjö och Haninge befintligt bestånd väl.” säger Stina Lindh Hök, Operativ chef för Nyfosa.

Stina Lindh Hök, Operativ chef, stina.lindh.hok@nyfosa.se, mobil 070-577 18 85

Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation och är sådan information som Nyfosa AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 juni 2019, kl. 12:00 CET.

Nyfosa är ett transaktionsintensivt och opportunistiskt fastighetsbolag. Bolagets affärsidé bygger på ett aktivt deltagande på den svenska transaktionsmarknaden kombinerat med en investeringsstrategi som följer fastighetsmarknadens förändringar. Målet är att utveckla och förädla ett växande fastighetsbestånd med uthållig och hög avkastning. För närvarande fokuserar Nyfosa främst på kommersiella fastigheter i Sverige. Per den 31 mars 2019 ägde Nyfosa fastigheter med ett totalt fastighetsvärde om cirka 15,7 MDSEK. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2018. Läs mer på www.nyfosa.se.