Oddbird lanserar alkoholbefriat ekologiskt mousserande vin på slim can

Report this content

3 september lanserar det alkoholbefriade vinhuset Oddbird en helt ny ekologisk mousserande blanc de blancs i slim can från Frankrike på Systembolaget. Den nya mer klimatsmarta förpackningen gör det ännu enklare att välja bort alkoholen oavsett tid, plats och tillfälle.

Oddbird blanc de blancs slim can

Oddbird är ledande i Sverige på alkoholbefriade viner och står bakom ett flertal internationella innovationer. Allt från världens första alkoholbefriade naturviner till det första vinet från Prosecco-regionen utan alkohol. Nu kommer ett helt nytt franskt ekologiskt mousserande vin i slim can, med mindre socker för alla som önskar en mer hälsosam vardag och fest.

­– Vi vill göra det så lätt som möjligt att välja bort alkoholen vid alla tänkbara tillfällen vilket gör vår nya slim can extra viktig, säger Moa Gürbüzer, grundare av Oddbird. Eftersom vårt mål är att skapa en ny dryckeskultur behöver vi utmana konventionella tankesätt i en ännu traditionell kategori. En retur-bar slim can har i snitt 3 gånger lägre C02 utsläpp per liter i jämförelse med en traditionell glasflaska. Detta är ett viktigt steg för oss till att inte bara skapa produkter som är socialt hållbara men också miljömässigt hållbara.

Oddbird Organic Blanc de Blancs består av 100 procent ekologisk Chardonnay som odlats i Languedoc-Roussillon i Frankrike. Smaken är frisk och fruktig med gröna äpplen, honung, lime samt en viss örtighet. Drycken serveras bäst kyld som sällskapsdryck eller till lättare rätter av fisk och skaldjur.

Lanseringen sker 3 september i fasta sortimentet på alla Systembolag med artikelnumret 19041. Volymen är 250 ml och priset 28 kronor.

För mer information kontakta:
Ylva Nestmark, Brand Director på Oddbird
Mail: ylva@oddbird.com

För produktprover kontakta:
Sophie Berlin, Kitchen PR
Mail: sophie@kitchenpr.se

Om Oddbird
Oddbird grundades 2013 av Moa Gürbüzer, efter att hon arbetat i 20 år som socionom och familjeterapeut med fokus på alkoholrelaterade problem. Hennes vision var att förändra samhällets alkoholnormer och att frågan ’Vill du ha vinet med eller utan alkohol?” skulle bli lika vanlig som ”Vill du ha kaffet med eller utan mjölk?” Idag har Oddbird vuxit till Sveriges största producent av alkoholbefriade hantverksdrycker från bland annat de främsta vingårdarna i Frankrike och Italien. Vinerna är lagrade traditionsenligt i upp till 12 månader och sedan varsamt befriade från alkohol med en patenterad metod som bevarar vinets ursprungliga karaktär.

www.oddbird.com

Taggar:

Snabbfakta

Citat

­– Vi vill göra det så lätt som möjligt att välja bort alkoholen vid alla tänkbara tillfällen vilket gör vår nya slim can extra viktig. Eftersom vårt mål är att skapa en ny dryckeskultur behöver vi utmana konventionella tankesätt i en ännu traditionell kategori. En retur-bar slim can har i snitt 3 gånger lägre C02 utsläpp per liter i jämförelse med en traditionell glasflaska. Detta är ett viktigt steg för oss till att inte bara skapa produkter som är socialt hållbara men också miljömässigt hållbara.
Moa Gürbüzer, grundare av Oddbird