Oddbird Spumante - det första alkoholbefriade vinet från Proseccoregionen

Report this content

På alla Systembolag lanseras nu Oddbird Spumante som är Sveriges första alkoholbefriade mousserande vin från Treviso i Italien. Området är känt för sin Prosecco som ökat kraftigt i popularitet under de senaste åren.

Oddbird Spumante

Idag står Oddbirds produkter för 25 procent av försäljningsvärdet i Systembolagets alkoholfria kategori med det mousserande vinet Richard Juhlin By Oddbird Blanc de Blancs som storsäljare. Företaget bytte nyligen namn från MRG Wines till Oddbird - detta med syfte att bredda sortimentet under ett och samma namn. Nya etiketter kommer fasas in successivt, men vinet förblir detsamma.

Nu förstärks utbudet ytterligare med mousserande Oddbird Spumante som är det första alkoholfria vinet i Sverige från Treviso i Veneto. Treviso är känt för sin tillverkning av prosecco som är Sveriges mest sålda mousserande vin.

– Vi är stolta över att vara först med att skapa ett mousserande vin från Veneto med tanke på proseccos popularitet i Sverige, säger Moa Gürbüzer, vd och grundare av Oddbird. Min vision är att det ska bli lika naturligt att få frågan “Vill du ha vitt vin med eller utan alkohol?” som det är att få frågan ”Vill du ha ditt kaffe med eller utan mjölk?” Genom bra alkoholbefriade viner vill vi göra middagar, fester och tillställningar inkluderande för alla.

Oddbird Spumante framställs enligt italiensk tradition på druvan Glera - även känd som proseccodruvan - varpå det lagras i upp till 12 månader på ståltank. Efter lagringen befrias vinet varsamt från alkohol genom en patenterad metod som bevarar vinets naturliga karaktär och aromer.

– Vinet är fräscht och krispigt med hög syra och mineraltoner, säger Daniella Lundh Egenäs, sommelier med bakgrund från bland annat Frantzén och Agrikultur. Smaken har inslag av nashipäron, gröna äpplen, honungsmelon, krusbär, fläder och grapefrukt. Jag rekommenderar att dricka Oddbird Spumante som mingelvin eller till lättare rätter med fisk- och skaldjur.

Oddbird Spumante finns i ordinarie sortiment på samtliga Systembolag. Priset är 79 kronor och artikelnummer 19019.

För mer info: http://oddbird.com/spumante/

Kontaktpersoner:
Ylva Nestmark, Brand Director, Oddbird
Mail: ylva@oddbird.com

Om Oddbird
Oddbird är ett svenskt vinhus som utvecklar, producerar och distribuerar alkoholbefriade kvalitetsviner. Vinhuset startades 2013 av Moa Gürbüzer, före detta socionom och familjeterapeut. Efter att ha jobbat med familjer som kämpat med alkoholrelaterade problem sadlade hon om och startade Oddbird för att skapa goda viner utan alkohol.  Oddbird har som socialt företag målet att göra samhällsnytta. Grundaren Moa Gürbüzer är utsedd till Årets Alkoholnormbrytare av IOGT-NTO och Women Entrepreneur of the Year 2019. Oddbird har nyligen IQ-certifierats för sitt samarbete med Porsche.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

– Vi är stolta över att vara först med att skapa ett mousserande vin från Veneto med tanke på proseccos popularitet i Sverige. Min vision är att det ska bli lika naturligt att få frågan “Vill du ha vitt vin med eller utan alkohol?” som det är att få frågan ”Vill du ha ditt kaffe med eller utan mjölk?” Genom bra alkoholbefriade viner vill vi göra middagar, fester och tillställningar inkluderande för alla.
Moa Gürbüzer, vd och grundare av Oddbird
– Vinet är fräscht och krispigt med hög syra och mineraltoner. Smaken har inslag av nashipäron, gröna äpplen, honungsmelon, krusbär, fläder och grapefrukt. Jag rekommenderar att dricka Oddbird Spumante som mingelvin eller till lättare rätter med fisk- och skaldjur.