• Oddbird/

Paula Martinsson och Oddbird lanserar en serie unika skulpturer – i form av vinkylare.

Report this content

I december lanserar det alkoholbefriade vinhuset Oddbird en kollektion av vinkylare och champagneglas ihop med lerkonstnär Paula Martinsson – Oddbird X Paula Atelier. Handgjorda med organisk design i stengodslera bryter de normen av traditionella vinkylare, och utgör en limiterad utgåva av konstverk där varje pjäs är ett original.

Vinhuset Oddbird har i samarbete med lerkonstnären Paula Martinsson skapat en kollektion av konstverk – som även kan användas för att kyla och servera vin. Kollektionen är en serie med sex vinkylare i stengodslera, och 14 champagneglas.

- Samarbetet med Paula handlar om att förstärka vårt högre syfte som handlar om att förändra vår alkoholkultur och utmana normer. Vi har sedan vi grundades velat ifrågasätta varför vi dricker, vad vi dricker och hur vi dricker. Detta samarbetet gör just det. Hennes koppling till konst och lera gjorde också att det blev ett väldigt naturligt partnerskap, säger Moa Gürbüzer på Oddbird. Lera är exceptionellt bra på att behålla kyla och är ett otroligt vackert material. Tack vare kreativitet och hantverk har vi kunnat skapa harmoni mellan form och funktion så att våra viner kan uppnå perfekt temperatur.

Kollektionen som släpps den 1 december är alla objekt skapade helt för hand av Paula i hennes atelier. Hon använder sig av stengodslera och beskriver sitt arbete som organiskt med icke-perfekta former som visar spår av en mänsklig touch. Inget av Paulas konstverk är det andra likt.

- Jag har inspirerats av naturens organiska former, min omgivning och hur ljus faller på föremål, säger Paula Martinsson. Det har varit ett lekfullt och inspirerande projekt där jag haft fria tyglar att skapa något med ett meningsfullt syfte. Det känns fint att samarbeta med ett företag som jag kan stå bakom, och jag vill vara med och minska normaliseringen och hetsen kring alkohol.

Kollektionen Oddbird X Paula Atelier finns tillgänglig från 1 dec 2020, till ett pris av 3500kr per kylare och 800kr för 2-pack glas, på Oddbirds hemsida www.oddbird.com.

Bilderna är ett samarbete med fotograf Linus Morales www.linusmorales.se och set designer Pernilla Löfberg www.pernillalofberg.com.

Mira Fröling, PR-konsult
Mail: mira@mirafroling.se

Ylva Nestmark, Brand Director, Oddbird
Mail: ylva@oddbird.com

Om Oddbird

Oddbird grundades 2013 av Moa Gürbüzer, efter att hon arbetat i 20 år som socionom och familjeterapeut med fokus på alkoholrelaterade problem. Hennes vision var att förändra samhällets alkoholnormer och att frågan ’Vill du ha vinet med eller utan alkohol?” skulle bli lika vanlig som ”Vill du ha kaffet med eller utan mjölk?”. Idag har Oddbird vuxit till Sveriges största producent av alkoholbefriade kvalitetsviner från de främsta vingårdarna i Frankrike och Italien. Vinerna är lagrade traditionsenligt i upp till 12 månader och sedan varsamt befriade från alkohol med en patenterad metod som bevarar vinets ursprungliga karaktär.
www.oddbird.com

Om Paula Martinsson, Paula Atelier

Paula Martinsson är konstnären bakom studion Paula Atelier. Kreativitet har varit en del av hennes liv sedan tidig barndom. Ända sedan dess har hon sökt sitt eget uttryck och medium, från högskolestudier i grafisk design, till att slutligen landa i lerkonst. Nu studerar hon till en Bachelor på HDK i Göteborg. Det är lerans obegränsade natur som ger oändliga skaparmöjligheter och blir Paulas drivkraft.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Samarbetet med Paula handlar om att förstärka vårt högre syfte som handlar om att förändra vår alkoholkultur och utmana normer. Vi har sedan vi grundades velat ifrågasätta varför vi dricker, vad vi dricker och hur vi dricker. Detta samarbetet gör just det. Hennes koppling till konst och lera gjorde också att det blev ett väldigt naturligt partnerskap. Lera är exceptionellt bra på att behålla kyla och är ett otroligt vackert material. Tack vare kreativitet och hantverk har vi kunnat skapa harmoni mellan form och funktion så att våra viner kan uppnå perfekt temperatur.
Moa Gürbüzer, Oddbird's grundare
Paula Martinsson, Paula Atelier