• OncoZenge AB/

OncoZenge AB avser inleda partnerskap med Pharmanovia för kommersialisering av BupiZenge™ i Europa, Mellanöstern och Nordafrika

Report this content

STOCKHOLM, SVERIGE – 18 oktober, 2024 – OncoZenge AB (publ) (“OncoZenge” eller ”Bolaget”), tillkännager avsikten att samarbeta med det globala läkemedelsföretaget Pharmanovia angående exklusiva rättigheter till kommersialisering av BupiZenge™ i Europa, Mellanöstern och norra Afrika ("EMENA-regionen").

Bolaget har undertecknat ett icke-bindande erbjudande från Pharmanovia för ett kommersiellt partnerskap för att introducera BupiZenge™ i Europa, Mellanöstern och Nordafrika. Parterna kommer nu att gå in i en exklusivitetsperiod för att slutföra bekräftande due diligence och gemensam detaljplanering, med målet att underteckna ett definitivt avtal senast den 30 november, 2024. Det avsedda avtalet inkluderar potentiella milstolpesersättningar om upp till 7 MEUR till stöd för fas 3-programmet och kommersialisering av BupiZenge™. Dessutom kommer avtalet att omfatta kommersiella milstolpesersättningar och royalties på produktförsäljningen.

Pharmanovia är ett globalt läkemedelsföretag med närvaro i 160 länder, som kommersialiserar nya läkemedel samt revitaliserar, förlänger och expanderar livscykler för etablerade läkemedel. Om partnerskapet är framgångsrikt, kommer Pharmanovia att ha en nyckelroll genom att tillhandahålla viktig regulatorisk och ’market access’ expertis för att bidra till ett framgångsrikt kliniskt program och efterföljande marknadsintroduktion.

Stian Kildal, VD för OncoZenge, kommenterar: "Idag markerar början på ett nytt kapitel för OncoZenge där vi får en tydlig väg till marknaden för BupiZenge. Vi är mycket glada över att samarbeta med Pharmanovia, vars team, expertis och breda marknadsnärvaro gör dem till en ideal partner för oss. Detta partnerskap kommer att ge viktigt stöd till fas 3 programmet och leverera en ambitiös och sammanhållen lanseringsplan för kommersialisering i hela EMENA-regionen. Tillsammans kommer vi att möjliggöra en betydande positiv inverkan på livet för miljontals patienter som behöver bättre smärtlindring under sina cancerbehandlingar, samtidigt som vi realiserar den fulla kommersiella potentialen för BupiZenge i de 63 länder som omfattas av detta partnerskap.”

James Burt, VD för Pharmanovia, tillägger: "Cancerstödjande vård är avgörande för miljontals cancerpatienter och en strategisk prioritet för Pharmanovia. Smärta från oral mukosit är en mycket vanlig och svår bieffekt av cancerbehandlingar och utgör ett stort otillfredsställt behov, vilket gör detta projekt till en perfekt ”fit” i vår portfölj. Vi ser fram emot att arbeta med OncoZenge mot ett definitivt avtal och på våra ömsesidiga planer för att säkerställa ett framgångsrikt kliniskt program och marknadsintroduktion. Tillsammans strävar vi efter att skapa en ny vårdstandard, då BupiZenge är unikt positionerat för att förbättra patienternas livskvalitet och förmåga att fullfölja planerade cancerbehandlingar, vilket i sin tur leder till bättre hälsoutfall.”

Daniel Ehrenstråhle, ordförande för OncoZenge, kommenterar: "Detta partnerskap är ytterligare validering av vår strategi och våra ansträngningar att fokusera på en europeisk lansering, som ett första steg mot en global introduktion. I Pharmanovia har vi hittat en partner med djup expertis inom regulatoriska frågor, klinisk utveckling och kapacitet för marknadspenetration, och som delar vår vision om marknadspotential. Pharmanovia är unikt positionerade för att driva såväl bred som snabb marknadsacceptans.”

OncoZenge kommer nu att gå vidare med att utse en CDMO och initiera tekniköverföring för tillverkning av sugtabletter som krävs, för att det kliniska fas 3-projektet kan inledas så tidigt som möjligt under 2025. OncoZenge och Pharmanovia kommer också att gemensamt slutföra fas 3-studieprotokollet, varefter OncoZenge kommer att utse en CRO för utveckling och genomförande av studieplanen.

Bolaget kommer uppdatera marknaden i takt med händelseutvecklingen.

OncoZenge offentliggör denna information i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk (MAR). Informationen lämnades för offentliggörande den 18 oktober, 2024 klockan 10:00 CEST genom kontaktpersonerna nedan.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Stian Kildal, VD, mobil: +46 76 115 3797, e-post: stian.kildal@oncozenge.se
Michael Owens, CFO, mobil: +46 73 324 4988, e-post: michael.owens@oncozenge.se
Daniel Ehrenstråhle, Styrelseordförande, e-post: daniel.ehrenstrahle@oncozenge.se

OncoZenges Certified Adviser är Redeye AB.

OncoZenge AB
Gustavslundsvägen 34, 167 51 Stockholm, Sverige

Om OncoZenge
OncoZenge utvecklar en ny, effektiv, säker och vältolererad behandling för oral smärta under tillstånd där de nuvarande tillgängliga behandlingsalternativen antingen inte uppnår tillräcklig smärtlindring eller är förknippade med betydande biverkningar. BupiZenge™ är en ny oral sugtablettformulering av bupivakain, ett lokalt bedövningsmedel med årtionden av klinisk erfarenhet. OncoZenges huvudindikation för BupiZenge™ är oral smärta på grund av ett inflammatoriskt tillstånd som kallas oral mukosit som drabbar miljontals patienter som får cancerbehandling. Oral mukosit orsakar allvarlig fysiskt och psykiskt lidande med ett stort medicinskt behov för ett effektivt, opioid-besparande behandlingsalternativ. BupiZenge™ har visat betydligt bättre smärtlindring jämfört med standardvård i denna indikation i en fas 2-studie.

OncoZenge har huvudkontor i Stockholm, Sverige, och bolagets aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market (OMX: ONCOZ).