• OncoZenge AB/

Skatteverket meddelar fördelning av anskaffningsutgift för aktier med anledning av Moberg Pharma AB:s utdelning av aktier i OncoZenge AB

Report this content

OncoZenge AB (OMX: ONCOZ) meddelar att Skatteverket har publicerat ett meddelande om fördelning av anskaffningsutgift för aktier med anledning av Moberg Pharma AB:s utdelning år 2021 av aktier i OncoZenge.

Vid en extra bolagstämma i Moberg Pharma den 1 december 2020 beslutade stämman att dela ut samtliga aktier i dotterbolaget OncoZenge AB till aktieägarna i Moberg Pharma. För tio stamaktier i Moberg Pharma erhölls en aktie i OncoZenge. Avstämningsdag för rätt till att få aktier i OncoZenge var den 5 februari 2021.

Det fullständiga meddelandet SKV M 2021:22 finns publicerat på Skatteverkets hemsida (https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/396171.html?date=2021-09-29). Av meddelandet framgår att:

Av den ursprungliga anskaffningsutgiften för stamaktier i Moberg Pharma bör 88 procent hänföras till aktierna i Moberg Pharma AB och 12 procent till erhållna aktier i OncoZenge AB.

Skatteregler
Förmån för aktieägare att utan betalning erhålla aktier i annat bolag beskattas som utdelning. Utdelningen är skattefri om vissa förutsättningar är uppfyllda (lex ASEA). Förutsättningarna för skattefrihet för mottagen utdelning av aktier i OncoZenge är uppfyllda lex ASEA och utdelningen ska därför inte beskattas. I stället ska anskaffningsutgiften för aktierna i Moberg Pharma delas upp mellan dessa aktier och de erhållna aktierna i OncoZenge. Detta görs på så sätt att värdeminskningen av en aktie i Moberg Pharma på grund av utdelningen förs till den utdelade aktien i OncoZenge.

Exempel
Vid tidpunkten för utdelningen av aktier är i detta exempel anskaffningsutgiften för tio aktier i Moberg Pharma 70 kronor. Av detta belopp ska 88 procent eller (0,88 x 70 =) 61,60 kronor höra till aktierna i Moberg Pharma och 12 procent eller (0,12 x 70 =) 8,40 kronor till den erhållna aktien i OncoZenge.

För mer information, vänligen kontakta:
Pirkko Tamsen, VD OncoZenge, telefon: 0760 09 84 99, e-mail: pirkko.tamsen@oncozenge.se
Mark Beveridge, CFO OncoZenge, telefon: 0768 05 82 88, e-mail: mark.beveridge@oncozenge.se

Om denna information
Informationen lämnades för offentliggörande den 29 september 2021 klockan 16:30 CET genom kontaktpersonerna ovan.

Om OncoZenge, www.oncozenge.se
OncoZenge AB (publ) är ett svenskt läkemedelsbolag grundat 2020 som har knoppats av från Moberg Pharma AB. Bolaget samarbetar med ledande kliniker från Hvidovre Hospital i Danmark. OncoZenge utvecklar bättre produkter för stödjande vård av cancerpatienter. Förberedelser pågår för fas 3 av BupiZenge®, efter ledande fas 2-data för lokal smärtlindring hos patienter med oral mukosit. OncoZenge har huvudkontor i Stockholm och bolagets aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market (OMX: ONCOZ).