Bonnierägda Bink utvecklar sin digitala affär tillsammans med Episerver

Som ett första steg för att öka kostnadseffektiviteten går di.se, dn.se och alla sajter från Bonnier Tidskrifter över till den nya plattformen byggd på Episerver. Bink, Bonniers nya teknik och säljbolag för webbmedia, har startats för att öka kostnadseffektiviteten inom Bonnier och för att sträva mot att alla webbplatser inom koncernen ska öka sina intäkter och bli lönsamma.

– Målet är att renodla webbaffären och därigenom kapa kostnaderna och öka intäkterna. Ett steg i detta är att använda Episerver vilket ger oss möjlighet att återanvända både funktionalitet och tjänster mellan de olika webbarna, säger Mats Göthlin, CTO på Bink. För att skapa synergier och ge effektivitet och lönsamhet samordnas driften av Bonniers annonsfinansierade sajter som en molnlösning via Episerver. – Det handlar om några av landets viktigaste nyhetssajter. Lägger man ihop våra sajter har vi någonstans mellan 8 och 9 miljoner unika besökare varje vecka. Tillgängligheten är kritisk och kräver en driftpartner med hög kapacitet och kompetens. Tidigare hade vi många olika leverantörer. Vi beräknar att den här nya gemensamma lösningen på Episerver gör att vi skär våra kostnader med 50 procent, säger Mats Göthlin. – Idag driftar Episerver 1000 webbplatser och 500 servrar, och vi ser att antalet företag som vill köpa avancerade drifttjänster för sina affärskritiska webbplatser ökar kraftigt. Under förra året var ökningen 40 procent, säger Gustav Lagercrantz, COO på Episerver.