EPiServer avbryter börsnoteringen

Den planerade börsnoteringen av EPiServer avbryts mot bakgrund av den turbulenta aktiemarknaden.

Intresset för att förvärva aktier i EPiServer Group AB (publ) (”EPiServer”) har trots den volatila aktiemarknaden varit stort, både från allmänheten i Sverige och från svenska och internationella institutionella investerare. Redan i slutet av föregående vecka var erbjudandet fulltecknat inom prisintervallet SEK 52-60 kronor per aktie. Mot bakgrund av de mycket kraftiga kursfallen på flertalet börser bedöms det dock inte finnas förutsättningar för en framgångsrik börsnotering och handel i aktien varför noteringsprocessen avbryts.

Peter Larsson, ordförande, kommenterar:
”Vi har mött ett starkt intresse under de veckor vi har presenterat EPiServer för investerare både i Sverige och internationellt. Däremot är det nuvarande aktiemarknadsklimatet inte tillräckligt starkt för att säkerställa en för existerande och nya aktieägare framgångsrik notering av EPiServer.”

EPiServer är ett svenskt programvaruföretag som under den senaste femårsperioden uppnått en genomsnittlig försäljningsökning om 34 procent per år. Bolaget har ett mycket brett erbjudande som bland annat inkluderar infrastruktur för att möjliggöra en professionell online-närvaro (webbhosting och webbpublicering), möjlighet att driva trafik till och optimera webbplatsen (online-marknadsföring), engagera besökare (digitala mötesplatser), möjliggöra försäljning (e-handelslösning), samt att i realtid kunna följa och därmed optimera on-line-närvaron. Försäljningen till slutkunder sker primärt via EPiServers partnernätverk, vilket består av cirka 450 partnerföretag i cirka 30 länder.

EPiServers nettoomsättning för 2009 uppgick till 192 MSEK och rörelseresultatet till 39 MSEK, motsvarande en tillväxt om 35 procent jämfört med 2008 och en rörelsemarginal om cirka 20 procent. Huvudägare i EPiServer är Mikael Runhem med familj, Amadeus Capital, Northzone Ventures och Monterro Holding.

För ytterligare information se www.episerver.se eller vänligen kontakta:

Martin Henricson, VD, 08 555 27 00
Maria Wasing, presskontakt, 08 555 827 98 eller 073 852 17 52

Detta material utgör inget erbjudande om försäljning av värdepapper. Värdepapperen har inte registrerats i enlighet med U.S. Securities Act of 1933 i gällande lydelse (”Securities Act”) och får inte erbjudas eller säljas i USA utan att registreras i enlighet med Securities Act, eller förutom i enlighet med ett undantag från Securities Act. Bolaget avser inte att registrera någon del av erbjudandet i USA eller att genomföra ett erbjudande av värdepapper till allmänheten i USA.