Episerver lanserar nästa generations plattform för webbpublicering

De stora nyheterna i Episerver CMS 6 handlar om att jobba med webben ur ett affärskritiskt perspektiv. Här finns exempelvis OnlineCenter där man får samlad information om allt ett företag gör på nätet och kan agera snabbt och effektivt. Via OnlineCenter kan man styra aktiviteter på såväl de egna webbplatserna, som i andra digitala kanaler. OnlineCenter hittar man inte i någon annan plattform för webbpublicering.

Dagens företag står inför utmaningen att skapa webbupplevelser som engagerar besökarna vid varje kontakt. För att möta de förändrade behoven i en miljö som blir alltmer konkurrentutsatt lanserar Episerver idag nästa generations plattform för webbpublicering. Episerver CMS 6 är mer än en traditionell plattform för webbpublicering. Det är en plattform som inkluderar sociala medier, communitylösningar, sökmotoroptimering, personalisering och rörlig media. Nyheten OnlineCenter skapades för att göra det enkelt för marknadschefer, webbutvecklare och redaktörer att övervaka, hantera och mäta flertalet webbplatser och kanaler via en anpassningsbar så kallad dashboard. – OnlineCenter säkerställer att vi har en webbplats som engagerar på bästa sätt nu när vi använder vår webbplats som bas för att öka kännedomen om vårt arbete och våra produkter i Sverige och internationellt sade Maria Gullmark, webbredaktör, RFSU. Istället för att bara lagra innehåll och publicera på webben ger Episerver CMS 6 en utökad funktionalitet som möjliggör för företag att göra rätt sak vid rätt tidpunkt till rätt målgrupp och kanal. Något som i slutänden handlar om att förbättra försäljning, service och informationsflöden. – Vi arbetar ständigt för att förbättra vår CMS-plattform i relation till de förändrade behoven hos våra kunder, säger Martin Henricson, VD på Episerver. Vår nya generation CMS ger de byggstenar som företag behöver för att få full nytta och avkastning på alla sina webbaktiviteter. Några exempel på nyheter: Episerver CMS är baserad på .NET och öppna standarder och kan enkelt integreras med andra applikationer som Microsoft Sharepoint, CRM-system, ERP- lösningar och sökmotorer. • OnlineCenter erbjuder en anpassningsbar dashboard för enkel navigering och redigering av webbinnehåll, liksom ett effektivt verktyg för uppföljning och övervakning av online-aktiviteter. Det enda som behövs för att komma åt sitt arbete är en webbläsare. • Stöd för hantering av flera webbplatser gör det enkelt att hantera sin fullständiga närvaro på nätet, inklusive olika integrerade produkter som Episerver CMS, Episerver Community och Episerver Mail samt tredjepartsprodukter, från en och samma plats. • Redigeringsmiljön tillåter redaktörer att skapa, ändra och uppdatera innehåll, text, bilder, sidor och arbetsflöden på ett ögonblick. De kan lokalisera och anpassa innehåll för olika marknader och språk, samt personalisera innehållet för olika målgrupper. • Användarna kan hantera flera webbplatser i en struktur. En väsentlig faktor för företag som är globala, men vill kommunicera lokalt. Användarna kan dela innehåll och funktioner, till exempel mallar, filer, kategorier och bilder på flera webbplatser och få en fullständig överblick över alla webbplatser på ett ställe. • Global sökning ger redaktörerna fullständig kontroll över innehållet på en webbplats. Det är snabbt och enkelt att hitta, redigera och publicera innehåll. • Användarvänliga URL:er genererar URL:er på vanligt språk, vilket inte bara gör webbplatsen tydligare och mer tilltalande, utan också förbättrar användbarheten och användarupplevelsen. Dessa webbadresser är sökmotorvänliga, förbättrar sidans ranking och gör det möjligt att sprida innehållet i sociala medier.