Episerver satsar på e-handel

Episerver, som är den ledande webbpubliceringsplattformen i Sverige, kompletterar nu sitt erbjudande med e-handel. Därmed blir företaget ensamma på den svenska marknaden med en integrerad lösning för webbpublicering, digitala mötesplatser (communities) och e-handel.

Episerver lanserar en komplett e-handelsplattform som är integrerad med företagets befintliga plattform. På det sättet kommer kunderna snabbt kunna bygga och driftsätta högklassiga nätbutiker som har kapacitet för flera varumärken, språk och kanaler. Detta sker i ett strategiskt partnerskap med det amerikanska företaget Mediachase. - Efterfrågan på e-handel har ökat dramatiskt de senaste två åren, både bland befintliga och nya kunder. Även icke traditionella aktörer vill bygga webbshopar idag, exempelvis inom B2B, säger Episervers vd Peter Larsson. E-handelslösningen består bland annat av order-, kund- och produkthantering samt katalogfunktioner. Besökarnas synpunkter och erfarenheter kan enkelt kopplas ihop med butikens drift och orderstatus vid varje steg i processen. Dessutom finns fullt stöd för marknadsföring och kampanjer. - Många av e-handelslösningarna på marknaden idag har upp till 20 integrationspunkter, vilket gör att det tar lång tid och kostar mycket pengar att utveckla och underhålla en e-handelsplats. Vårt mål är att underlätta och förkorta säljprocessen i webbshopen när vi nu ger marknadsförare en mängd nya verktyg, säger Peter Larsson, VD på Episerver. - Förhållandet mellan Episerver och Mediachase bryter ny mark på ett sätt som CMS-marknaden aldrig tidigare har sett, konstaterar Chris Lutz, VD och koncernchef på Mediachase. Vi är glada över samarbetet med Episerver som bygger vidare på vår produkt och ökar funktionaliteten för systemintegratörer, marknadsföringsbyråer och IT-företag. Episervers och Mediachases plattformar finns tillgängliga omedelbart. Den Episerverintegrerade e-handelsplattformen väntas under första halvåret 2010.