EPiServers delårsrapport första kvartalet 2010

Licensintäkterna ökade med 28 procent

• Licensförsäljningen uppgick till 20,7 MSEK (16.1) under perioden, en ökning med 28 procent.
  • Nettoomsättningen uppgick till 53,0 MSEK (41,9) under perioden.
  • Rörelseresultatet uppgick till 6,8 MSEK (6,9) under perioden.
  • Resultatet före skatt uppgick till 5,8 MSEK (7,6) under perioden.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 3,2 MSEK (5,6) under perioden.
  • Vinst per aktie uppgick till 0,06 kronor (0,11) under perioden.

VD:s kommentar

Som nytillträdd vd för EPiServer kan jag med glädje konstatera att den starka för­säljningstillväxten under 2009 fortsatte under första kvartalet, tack vare en stabil efterfrågan från våra slutkunder. Intäk­terna ökade med 26 procent jämfört med samma period förra året och rörelseresul­tatet uppgick till 6,8 MSEK (6,9).

Under kvartalet fick vi uppleva de fulla kostnadseffekterna av de utländska eta­bleringarna under 2009 och expansionen av utvecklingsresurser i Vietnam, vilka är huvudorsaken till de ökade kostnaderna. I framtiden förväntas dock kostnaderna från dessa satsningar att omvandlas till ökade intäkter. Etableringarna i USA som inleddes i mitten av 2009 framskrider en­ligt plan och fem nya partner rekryterades under första kvartalet. För närvarande har vi 25 partners i USA och fortsätter att be­arbeta den amerikanska marknaden syste­matiskt.

I enlighet med vår strategi att fortsätta förbättra vårt erbjudande lanserades i slutet på mars EPiServer CMS 6 vilken är nästa generations plattform för webbpu­blicering. Plattformen är utformad för att uppfylla de ändrade behoven hos våra kunder, som står inför utmaningen att skapa webbupplevelser som engagerar besökaren vid varje kontakt. Därutöver planerar vi en lansering av en komplett ny e-handelslösning under andra kvartalet 2010. Detta med anledning av den ökade efterfrågan som finns bland våra partner och slutkunder på den här typen av pro­dukt.

Med vår breda produkt- och tjänsteport­följ är EPiServer väl rustade att under 2010 framgångsrikt tillgodose kundernas stora efterfrågan på produkter och tjänster som omvandlar slutkundernas webbnärvaro till affärsresultat.

Martin Henricson

Viktiga händelser under kvartalet

• EPiServer beslutade att ansöka om notering på Nasdaq OMX Stockholm
  • I mars lanserades EPiServer CMS 6 som är nästa generations plattform för webbpublicering, vilket optimerar webbkom­munikationen och förverkligar den affärskritiska webben. EPiServer CMS 6 är mer än bara en traditionell plattform för webbpublicering. Den stödjer sociala medier, community-lösningar, e-handel, sökmotoroptimering och anpassning.
  • I slutet av kvartalet var över 9 500 medlemmar registrerade på EPiServers community EPiServer World.
  • Bonnierägda Bink håller på att utveckla sin digitala verksamhet i samarbete med EPiServer. För att öka kostnadseffekti­viteten ska di.se, dn.se och alla Bonnier Tidskrifters webb­platser övergå till nya plattformar som baseras på EPiServer CMS.
  •  Stora nya kunder och webbplatser under första kvartalet: PEAB, STIM, Silverstone, Försvars- och säkerhetsföretaget SAAB och Coop.
  • Sveriges bästa webbplatser offentliggjordes. ICA Bankens och Operans EPiServer-baserade webbplatser fanns med bland dem som fick pris.

Martin Henricson
martin.henricson@episerver.com
+46 (0)70 995 08 73

Maria Wasing
VP of Marketing Europe/Investor Relations
maria.wasing@episerver.com
+46 73 852 17 52

EPiServer är ett svenskt programvaruföretag och en ledande leverantör av plattformar för webbpubliceringsverktyg och digitala mötesplatser. 3 000 kunder använder EPi­Server CMS för att skapa interaktiva och engagerande webbplatser. EPiServer CMS ligger till grund för mer än 9 000 webbplatser och används varje dag av över 130 000 webbredaktörer. EPiServer levererar sin plattform för webbpubliceringsverktyg via ett omfattande nätverk med över 400 kompetenta partnerföretag i 30 länder. EPiServer kombinerar stabiliteten och stödet för en kommersiell produkt med en blomstrande utvecklargemenskap genom EPiServer World-communityn med över 9 500 utvecklare. EPiServer är en Microsoft Gold Certified Partner och har kreditbetyget AAA av Dun & Bradstreet sedan 2000. Företaget grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien och Storbritannien.