Episervers grundare Mikael Runhem Årets IT-entreprenör

Mikael Runhem, grundare av Episerver, har utsetts till ”Årets IT-entreprenör” 2010 och fått motta priset Guldmusen.

Priset delades ut vid en galatillställning på Ingenjörvetenskapsakademin, IVA, på torsdagskvällen. Guldmusen har delats ut sedan 1994 i tre kategorier ”Årets IT-entreprenör”, ”Årets IT-person” och ”Årets IT-företag”. Bakom priset står tidningarna Computer Sweden och Affärsvärlden i samarbete med branschorganisationen IT&Telekomföretagen. Juryns motivering till att belöna Mikael Runhem med Guldmusen som ”Årets IT-entreprenör”: "Hos en sann entreprenör samsas ett antal till synes motstridiga karaktärsdrag. Han eller hon måste besitta långsiktighet och otålighet, riskbenägenhet och försiktighet, förändringsbenägenhet och envishet. Mikael Runhem äger alla dessa drag i rika mått." Mikael Runhem grundade Episerver 1994 för att året därpå leverera en av de första webbplatserna till den svenska börsen. Den första versionen av Episerver CMS lanserades 1997. Idag är Episerver är en av världens snabbast växande leverantörer av plattformar för webbpublicering (WCM) och har under de senaste fem åren haft en genomsnittlig tillväxt på 35 procent, vilket är dubbelt så snabbt som marknaden generellt. Licenstillväxten under 2009 var 46 procent. Bolaget hur under de senaste två åren genomfört en framgångsrik geografisk expansion, en breddning av produktutbudet, kraftigt expanderat sitt partnernätverk samt investerat i marknadsföring.

Taggar: