Myt att personlig marknadsföring skapar filterbubblor

En ny undersökning från Optimizely visar att 39 procent älskar eller gillar personaliserad kommunikation online. Samtidigt känner nära hälften av svenskarna en oro för att det bidrar till en mer begränsad världsbild. Forskningen visar dock motsatsen – personaliserad kommunikation leder inte till filterbubblor

Trots att närmare hälften av respondenterna tror att personalisering bidrar till en begränsad världsbild, så visar den senaste forskningen att den oron inte är befogad. Vi tror ofta att ny teknologi har en stark förmåga att påverka oss. När det kommer till att faktiskt bevisa det så är det mycket svårare.

- Det är lätt att överskatta teknologins påverkan och förvänta sig dramatiska förändringar varje gång en ny produkt eller tjänst lanseras. Detta gäller särskilt när det handlar om olika former av personalisering, där vi ofta oroas av att varje framsteg är ett steg mot en dystopisk framtid likt Skynet i Terminator. Därför är det mycket intressant att se att det faktiskt inte stämmer, säger Mårten Bokedal, Produktspeciallist på Optimizely.

Undersökningen granskade också attityder gentemot personaliserad kommunikation från varumärken. Trots svenskarnas farhågor om informationsbegränsning, är 39 procent positiva till personligt anpassat innehåll.

- Det kan tyckas paradoxalt att svenskarna välkomnar personaliserad information och samtidigt tror att det kan begränsa deras informationsinhämtning. Men gissningsvis utgör medvetenheten om möjliga filterbubblor att man ändå ser personalisering som en hjälp att ta del av innehåll online, säger Mårten Bokedal.

Om undersökningen

Tror du att personalisering bidrar till att begränsa den informationen du tar till dig och därmed dina möjligheter att se den ”bredare bilden”?
Ja 47%
Nej 16%
Vet inte/osäker 37%

Vad tycker du generellt om personaliserad kommunikation från varumärken?
Jag älskar det 7%
Jag gillar det 32%
Jag är neutral 29%
Jag gillar det inte 20%
Jag ogillar det verkligen 12%

Vi på Optimizely hjälper företag och organisationer att maximera sin digitala potential. Det gör vi genom att ge marknadsförings- och produktteam moderna och effektiva sätt att skapa och optimera digitala upplevelser i alla kanaler. Optimizely One, vårt ledande processverktyg för marknadsförare, erbjuder företag flexibilitet och valmöjligheter med vår helt frikopplade SaaS-lösning. Vi hjälper företag runt om i världen att orkestrera hela sin innehållslivscykel, tjäna pengar på varje digital upplevelse och experimentera över alla kundkontaktpunkter – allt genom Optimizely One, den ledande digitala upplevelseplattformen som driver varje fas av marknadsföringslivscykeln genom ett enda, AI-accelererat arbetsflöde.

Optimizely har mer än 700 partners och nästan 1500 anställda på våra 21 kontor runt om i världen. Vi är stolta över att hjälpa mer än 10 000 företag och organisationer, däribland H&M, PayPal, Zoom, Toyota , Vodafone, 1177 Vårdguiden, LYKO och Röda Korset att förbättra sina kunders livstidsvärde, öka intäkterna och utveckla sina varumärken. Stora nog för att leverera, små nog för att bry oss om – det är vår filosofi på Optimizely.