Optimizely utnämnd till ledare av IDC

Optimizely, ledande leverantör av digitala plattformslösningar, meddelar att man utnämnts till ledare av IDC MarketScape i kategorin ”Worldwide CMS for Persuasive Digital Experiences 2021 Vendor Assessment”. Optimizelys avancerade lösningar för artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML) som möjliggör personliga innehållsupplevelser i stor skala, utpekas som betydelsefulla faktorer. Utmärkelsen av IDC följer tätt inpå Optimizelys nyligen presenterade data core service för Digital Experience Platform (DXP).

Rapporten utvärderade 16 leverantörer, och Optimizely utsågs till ledare baserat på plattformens möjligheter att analysera innehåll via AI-driven personalisering, för att assistera vid redaktionella beslut. Optimizely erkänns för sina innehållstjänster, med kombinerad CMS- och handelsinformation i en enhetlig design.

Optimizely får också erkännande för sitt partnerekosystem, inklusive det dedikerade Partner Solution Architect-teamet, som bistår vid onboarding av nya partner och att snabbt få dem introducerade till plattformen. Partner som ingick i IDC:s utvärdering pekade på snabba installationsmöjligheter och väldokumenterade och lättanvända gränssnitt (API). Optimizely lanserade i juli Optimizely Technology Partner Network som en del i att knyta till sig partner via smarta tekniklösningar.

- Vi är hedrade över att bli utsedda till ledare av IDC eftersom det bekräftar det vi fokuserar på, nämligen att göra det möjligt för företag att skapa digitala upplevelser baserade på data snarare än gissningar, säger Alex Atzberger, vd för Optimizely. Digitala upplevelser är inte bara själen i ett varumärke, utan också motorn för verksamheten idag. Företag måste anpassa sig till hur kunderna vill interagera.

Ett utdrag av rapporten 2021 IDC MarketScape of Content Management Systems for Persuasive Digital Experiences kan hämtas här.

För mer information:

Mårten Bokedal | 0704-106909 | marten.bokedal@optimizely.com

Om IDC MarketScape:

IDC MarketScape vendor assessment model is designed to provide an overview of the competitive fitness of ICT (information and communications technology) suppliers in a given market. The research methodology utilizes a rigorous scoring methodology based on both qualitative and quantitative criteria that results in a single graphical illustration of each vendor’s position within a given market. IDC MarketScape provides a clear framework in which the product and service offerings, capabilities and strategies, and current and future market success factors of IT and telecommunications vendors can be meaningfully compared. The framework also provides technology buyers with a 360-degree assessment of the strengths and weaknesses of current and prospective vendors.

Citat

Vi är hedrade över att bli utsedda till ledare av IDC eftersom det bekräftar det vi fokuserar på, nämligen att göra det möjligt för företag att skapa digitala upplevelser baserade på data snarare än gissningar. Digitala upplevelser är inte bara själen i ett varumärke, utan också motorn för verksamheten idag. Företag måste anpassa sig till hur kunderna vill interagera.
Alex Atzberger, vd för Optimizely.