Optimizely utser nya ledningspersoner – som bjuder på spaning inför 2023

Optimizely, den ledande leverantören av digital upplevelseplattform (DXP), har utsett två digitala veteraner - Shafqat Islam och Sebastiaan de Jong till global marknadschef (CMO) respektive global försäljningschef (CSO). Båda har lång erfarenhet av branschen och kommer ha en nyckelroll i Optimizelys fortsatta utveckling av marknaden och stöd till marknadsförare runt om i världen.

​​​​​​Shafqat Islam Global marknadschef p Optimizely  Sebastiaan De Jong global frsljningschef​​​​​​

Shafqat Islam var medgrundare och vd för Welcome Software, ett ledande bolag inom Enterprise Content Marketing som Optimizely förvärvade 2021. Inför 2023 ser han en tydlig trend för innehåll.

-          I år kommer AI-genererat innehåll att slå igenom på bred front, säger Shafqat Islam. Överlag kommer AI inom marknadsföring att förändra branschen under året och det kommer gå snabbare än vad många tror. Det handlar om AI-genererade bilder, texter, e-post, säljmaterial, chattfunktioner. Allt kommer inte vara perfekt från början, men genom att marknadsförare får tillgång till tekniken finns möjligheter att skapa innehåll snabbare och optimera trafikströmmarna. Alla kommer inte att gilla utvecklingen, men den kommer hända.

Sebastiaan De Jong hade tidigare rollen som chef för regionerna EMEA och APAC. Han har varit på Optimizely sedan 2018 med målet att utveckla EMEA-regionen. Efter att Episerver förvärvade Optimizely 2020 fick De Jong också axla ansvaret för APAC-regionen. Hans spaning inför 2023 handlar om data.

För mer information:

Mårten Bokedal | 0704-106909 | marten.bokedal@optimizely.com

Citat

I år kommer AI-genererat innehåll att slå igenom på bred front. Överlag kommer AI inom marknadsföring att förändra branschen under året och det kommer gå snabbare än vad många tror. Det handlar om AI-genererade bilder, texter, e-post, säljmaterial, chattfunktioner. Allt kommer inte vara perfekt från början, men genom att marknadsförare får tillgång till tekniken finns möjligheter att skapa innehåll snabbare och optimera trafikströmmarna. Alla kommer inte att gilla utvecklingen, men den kommer hända.
Shafqat Islam, global marknadschef på Optimizely
Sebastiaan De Jong, global försäljningschef på Optimizely