Pilkastning mer träffsäkert än marknadschefers bedömning

Experimentering är en av marknadschefens mest kraftfulla metoder för att stärka engagemang och konvertering online. Men färre än var tredje träffar rätt i sin bedömning av vilka experiment som lyckas bäst - sämre än slumpen. Det visar en ny studie från Optimizely som bygger på närmare 3000 svar från fler än 700 kvalificerade marknadsansvariga och digitala experter. Och efter den 30 september kan det bli ännu svårare.

Experimentering kan göras på flera olika sätt. Utgångspunkten är att man låter kunderna eller besökarna mötas av olika utseenden på en webbsida eller i en app. Det utseende ”vinner” som data visar gav upphov till att besökarna exempelvis tittade längre på en video, klickade på en länk, adderade varor till varukorgen eller checkade ut. Men det är svårt att på förhand veta hur en vinnande sida ska se ut. Inte minst i ljuset av kundernas allt snabbare förändrade beteenden.

I samband med fyra olika seminarietillfällen ställdes publiken i Optimizelys studie inför olika frågor kring experiment med tre svarsalternativ varav ett var korrekt. Totalt deltog 730 personer i studien och bara 31 procent valde rätt alternativ.

- Trots publikens professionella bakgrund så hade de lyckats bättre om de kastat pil på tre alternativ, säger Mårten Bokedal, produktstrateg på Optimizely. Då hade det blivit rätt i 33 procent av fallen. Så det är svårt när inte ens proffsen kan avgöra på förhand vad som kommer att fungera eller inte när det gäller innehåll online vilket pekar på vikten av experimentering. Värt att tillägga, och som någon form av tröst, är att det visar ungefär på samma resultat som vi ser i större globala studier. Generellt sett är digitala experter inte bra på att förutse kunders beteende online.

Google Optimize är en tjänst som många använt för att samla in data kring sina experiment. Den 30 september släcks den tjänsten ner.

- Har man då inte en ersättare till Google Optimize på plats för att samla in data från sina experiment, är risken stor att man tvingas fortsätta gissningsleken om vad som kan tänkas fungera i kontakten med sina kunder, säger Mårten Bokedal.

Om Optimizelys studie:

Scenarierna publiken ställdes inför simulerade några vardagliga situationer, såsom:

• Var man bör placera produkter eller annonstext på en webbsida.
  • Vilken påverkan rabatter eller dylikt har på konverteringsgrad.
  • Vilken effekt annonstext har på användarengagemang.
  • Hur väl vanliga webbpsykologistrategier faktiskt fungerar.

Varje scenario hade i genomsnitt tre alternativ där ett var korrekt. 730 personer deltog i studien och slutsatserna bygger på de 2920 svaren.

Vi på Optimizely hjälper företag och organisationer att maximera sin digitala potential. Det gör vi genom att ge marknadsförings- och produktteam moderna och effektiva sätt att skapa och optimera digitala upplevelser i alla kanaler. Med vår ledande plattform för digitala upplevelser (DXP) hjälper vi företag runt om i världen att planera, skapa och publicera allt sitt innehåll, öka sin försäljning online och testa och experimentera i alla kontaktpunkter med kunder. Optimizely har mer än 700 partners och nästan 1500 anställda på våra 21 kontor runt om i världen. Vi är stolta över att hjälpa mer än 10 000 företag och organisationer, däribland H&M, PayPal, Zoom, Toyota KLM, Mazda, Electrolux, 1177 Vårdguiden, LYKO och Röda Korset att förbättra sina kunders livstidsvärde, öka intäkterna och utveckla sina varumärken. Stora nog för att leverera, små nog för att bry oss om – det är vår filosofi på Optimizely.