• Optimizely/

Svenskarna köpgalna: Årets julhandel online går mot nya rekord – men kundernas krav på köpupplevelsen ökar också

Svenskarna har fått tjocka plånböcker efter pandemin och har stor lust att shoppa, framförallt online. Sju av tio vill därför göra 2021 års julhandel storslagen, det visar en ny undersökning genomförd på uppdrag av Optimizely. Samtidigt kräver konsumenterna att den digitala shoppingturen motsvara deras förväntningar.

Pandemin har skapat ett sug hos svenskarna på att shoppa. I Optimizelys undersökning har över 1000 svenskar tillfrågats och den visar att sju av tio vill slå på stort under årets julhandel som inleds med Black Friday den 26 november. Närmare varannan svensk, 48 procent, avser att shoppa online. Undersökningen visar också att åsikterna om den digitala shoppingturen skiljer sig åt mellan e-handelsbolagen och konsumenterna. 76 procent av e-handlarna tror sig redan leverera en tillräckligt bra köpupplevelse i sin näthandel, medan 75 procent av konsumenterna uppger att de inte är lika nöjda.

- De allra flesta har någon gång upplevt hinder i sin shoppingupplevelse på nätet, till exempel när man landar direkt i kassan efter varje produkt man lägger i varukorgen, trots att man vill handla mer. Eller när man får personliga rabatterbjudanden på produkter som man aldrig brukar handla. Gör företagen i stället det här riktigt bra, ska köpupplevelsen på nätet vara helt friktionsfri och individanpassad. Vår undersökning visar att över hälften, 58 procent, säger att de är mer benägna att handla hos varumärken som anpassar upplevelsen efter deras behov och preferenser, säger Mårten Bokedal, marknadschef på Optimizely Sverige.

Alla inställda firanden har också inneburit att plånböckerna är tjockare än på länge och därför räknar svenskarna med att deras shoppingbudget inför julhandeln kommer att öka med 20 procent i snitt jämfört med föregående år.

- Efter förra årets kraftiga e-handelsboom pekar det i år mot ett fortsatt galet köpbehov. Nu gäller det att företagen förbereder sig och möter svenskarnas ökade shoppingbehov. Det är tydligt att företagen i år behöver satsa ännu mer på en smidig e-handelslösning så att kunden får ut det mesta av julhandeln, säger Mårten Bokedal.

Ytterligare resultat från undersökningen

• Jag har högre förväntningar på den digitala köpupplevelsen i jämförelse med föregående år (58 procent instämmer)
  • Mina förväntningar på företagen uppfylls inte (52 procent instämmer)
  • Jag är mer benägen att handla av företag som gör deras mångfalds-, jämlikhets- och inkluderingspolicy känd (70 procent instämmer)
  • Följande är viktigt för en bra digital upplevelse:
    • Enkel användning (91 procent)
    • Att ha en tillfredsställande och obehindrad process (90%)
    • Att företaget ger mig kontroll över processen (84%)
    • Att företagen ger vägledning (83 %)
    • Att företagen är sammanhängande (81%)
    • Att företaget har rätt tonalitet (80 %)
    • Att jag har en personlig upplevelse (66%)
  • Jag får inspiration till julhandeln från sociala medier (45 procent instämmer)
  • Jämfört med föregående år förväntar jag mig en bättre online julhandel (28 procent instämmer, 68 procent förväntar sig ungefär samma)
  • Inför nästa år prioriterar jag att handla hos ett företag som tar hänsyn till min integritet och som respekterar mina personuppgifter (81 procent prioriterar)

Undersökningen genomfördes under 20–29 augusti i fem länder. Respondenterna var dels konsumenter (totalt 5014, varav 1007 i Sverige), dels chefer ur digitala marknadsteam på företag med minst 100 anställda (totalt 1177 respondenter, varav 150 från Sverige). Undersökningen genomfördes av Regina Corso Consulting, vilket är en undersökningsbyrå i USA, på uppdrag av Optimizely.

Optimizelys plattform hjälper växande företag att maximera deras digitala potential. Med hjälp av vår Digital Experience Platform™ kan marknadsförare snabbt skapa digitala upplevelser som sätter kunderna i första rummet. Att skapa förstklassiga upplevelser har aldrig varit mer intuitivt. Vår plattform kombinerar innehållshantering och e-handel med AI-driven personalisering. Med hjälp av + 900 partners gör vi det möjligt för över 9000 varumärken som KLM, Mazda, Electrolux, 1177 Vårdguiden, LYKO och Röda Korset att skapa högre Customer Lifetime Value, ökad varumärkeslojalitet och större intäkter.

Citat

De allra flesta har någon gång upplevt hinder i sin shoppingupplevelse på nätet, till exempel när man landar direkt i kassan efter varje produkt man lägger i varukorgen, trots att man vill handla mer. Eller när man får personliga rabatterbjudanden på produkter som man aldrig brukar handla. Gör företagen i stället det här riktigt bra, ska köpupplevelsen på nätet vara helt friktionsfri och individanpassad. Vår undersökning visar att över hälften, 58 procent, säger att de är mer benägna att handla hos varumärken som anpassar upplevelsen efter deras behov och preferenser.
Mårten Bokedal, marknadschef på Optimizely Sverige
Efter förra årets kraftiga e-handelsboom pekar det i år mot ett fortsatt galet köpbehov. Nu gäller det att företagen förbereder sig och möter svenskarnas ökade shoppingbehov. Det är tydligt att företagen i år behöver satsa ännu mer på en smidig e-handelslösning så att kunden får ut det mesta av julhandeln.
Mårten Bokedal