Undersökning: Pandemin försvårade kreativt arbete

Optimizely, tidigare Episerver, presenterar idag resultaten av en ny global undersökning som visar hur det ökade distansarbetet efter pandemin påverkar marknadsförares kreativitet och möjligheter att leverera starka kundupplevelser. Pandemin har inverkat avsevärt på marknadsföringskreativiteten, till stor del på grund av att vanligen sammansvetsade team är utspridda och att man saknar effektiv teknik och samarbetsverktyg för kreativt arbete. Undersökningen omfattar intervjuer med 900 seniora marknadsförare i sju länder, däribland Sverige.

Den nya distans- och hybridarbetsmiljön har lett till utspridda marknadsavdelningar. Det påverkar varumärkenas förmåga att leverera kreativa kundupplevelser. Knappt nio av tio svenska marknadsförare menar att förmågan att leverera innehåll till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt påverkades av distans- och hybridarbete på olika sätt.

• Förmågan att utveckla kreativa idéer (89 procent instämmer)
  • Förmågan att optimalt genomföra marknadsföringskampanjer (90 procent instämmer)
  • Samarbete med andra avdelningar såsom IT, ekonomi etc (87 procent instämmer)
  • Samarbete med andra på marknadsavdelningen (88 procent instämmer)

- Kreativitet är kärnan i alla marknadsföringskampanjer som gör intryck på konsumenter. Pandemin innebar att marknadsteam tvingades tänka om kring skapandeprocessen. Distans- och hybridarbete är här för att stanna och det innebär att marknadschefer behöver bygga nya strategier och använda tekniska verktyg för att fortsätta inspirera och vara kreativa, vilket är det som ger starka kundupplevelser, säger Kirsten Allegri Williams, global marknadschef på Optimizely.

Trots utmaningarna med distans- och hybridarbete, kunde många kreativa hinder ändå övervinnas genom rätt innehållshantering, experimentering och samarbetsverktyg såsom videomöten, chatt och experimentering.

De svenska marknadsförarna pekade på att deras egen kreativitet fungerade bäst i en hybrid arbetsmiljö (36 procent instämmer) och näst bäst i personliga möten (29 procent instämmer). När det gäller vad som bäst gagnar deras team menade drygt var tredje, 32 procent, att det personliga mötet med brainstorms var absolut att föredra, medan hybridmöten bara föredrogs av drygt var femte, 18 procent.

- Resultatet kan verka motsägelsefullt när den bästa miljön för en själv inte är bäst för teamet. En förklaring kan vara att skapande sker både hos individen och i teamet. Dessa processer behöver sedan flätas samman för att ge bästa möjliga resultat, säger Mårten Bokedal, produktstrateg på Optimizely.

De svenska marknadsförarna var också rörande överens om att kreativitet är nödvändigt och till och med absolut nödvändigt för marknadsföringen. Alla tillfrågade var dock inte överens om vad som definierar kreativitet. Ett tydligt tema framkom ändå: kreativitet är avgörande för att driva starka kundupplevelser.

• 26 procent beskriver kreativitet som att skapa upplevelser som driver kundens agerande och/eller engagemang.
  • 18 procent definierar det som att skapa idéer som överraskar och gläder mottagarna.
  • Färre än var sjunde, 14 procent, definierar kreativitet som att utveckla originella idéer och att vara först på marknaden med en ny innovation.
  • Drygt var femte, 17 procent, menar att kreativitet är att komma på nya sätt att lösa gamla problem.

Fler resultat och jämförelser med andra länders svar finns i rapporten The 2022 Marketer's Experience: Dispersed Marketing Teams Impact Ability to deliver exceptional customer experiences.

Om 2022 års undersökning

Undersökningen är gjord av Regina Corso Consulting som intervjuat 900 seniora marknadsförare i USA, Storbritannien, Tyskland, Sverige, Australien/Nya Zeeland och Sydostasien. Undersökningen genomfördes online mellan den 16 och 23 maj 2022 och syftade till att bättre förstå hur marknadsförare ser på kreativitet i den nya hybrid-/distansmiljön som uppstått efter pandemin.