Itella Information förvärvar Edda Media-företaget Service Senter Media (SSM)

Itella Information Norge förvärvar Edda Media-företaget Service Senter Media (SSM) i Tønsberg. SSM är Edda Medias servicecenter som ansvarar för allt inom löner, bokföring och fakturahantering för företagen inom Edda Media-koncernen, t.ex. Drammens Tidende, Moss Avis, Tønsbergs Blad och Varden. SSM levererar även tjänster till andra kunder.

Service Senter Media har cirka 30 anställda som kommer att fortsätta leverera samma tjänster som före förvärvet.
I och med förvärvet blir Itella Information Norges enda fullserviceleverantör av business process outsourcing-tjänster (BPO) inom finansiella transaktionsprocesser. De finansiella transaktionsprocesserna omfattar alla bokföringstjänster som är knutna till kundfordringar, leverantörsfakturor, reseräkningar, löner, utbetalningar, anläggningstillgångar, huvudbok och rapportering. Itella Informations kärnverksamhet består i dag av allt inom utskrifter av fakturor, e-fakturor, fakturor med e-post, skanning av inkommande fakturor, inkommande e-fakturor och fakturor i PDF-format.

– Det här är en spännande dag för oss. Förvärvet stärker våra ambitioner att växa och få en starkare och bredare position på marknaden. Nu kan våra kunder outsourca hela värdekedjan av finansiella transaktioner till oss och vi kan förenkla vardagen för många stora norska företag till en lägre kostnad, säger Per Olov Sjøgren, verkställande direktör, Itella Information Norge. – Förvärvet kompletterar Itellas tjänsteutbud i Norge och ger kunderna möjligheter till besparingar.

- Edda Media är angelägna om att ha servicetjänster av hög kvalitet och att säkerställa att våra mediehus och övriga verksamheter får professionell service. När Itella nu övertar SSM bidrar det till att det center som vi under många år har byggt upp nu kommer att ingå ett större sammanhang. Samtidigt kan vi dra fördel av den kompetens som Itella har och av stordriftsfördelar som denna typ av tjänster ger. Edda Media är mycket nöjda med det avtal som nu har undertecknats, säger Andreas Norvik, CFO Edda Media.

Itella i Norge är ett företag med en sund tillväxt. Efter förvärvet har den norska delen nu 130 anställda. Företaget hade förra året en omsättning på 157 miljoner NOK, med ett rörelseresultat på 11 miljoner NOK. Itella Information finns i 15 europeiska länder, har 2 100 anställda och hade 2010 en omsättning på 2,1 miljarder NOK. Itella i Norge levererar tjänster till bland annat Gjensidige, NorgesGruppen, Norwegian, Posten, Hafslund, Skatteetaten och NAV.

För ytterligare information kontakta:
• Per Olov Sjøgren, verkställande direktör, Itella Information Norge
Telefon: 908 483 40, e-post: per.sjogren@itella.com