OpusCapita vinner Nordnet Banks förtroende

- Bygger nätbankens kompletta betalningslösning

OpusCapita bryter ny mark med uppdraget att leverera väl beprövade kompletta betalningslösningar för företag – Payment Factory – till Nordnet. Lösningen omfattar bankbetalningar i hela Norden och möjliggör en centraliserad styrning av alla inkommande och avgående betalningsflöden.

OpusCapita har hittills tillhandahållit ett begränsat systemstöd till Nordnet. Efter en omfattande upphandling med flera anbudsgivare har Nordnet beslutat ge OpusCapita uppdraget att levera en komplett nordisk lösning – en Payment Factory.

– För Nordnet är valet av Opus Capita och dess lösning ett sätt att effektivisera samt framtidssäkra hanteringen av våra betalflöden på nordisk basis. OpusCapitas Payment Factory stödjer Nordnets strategiska viljeinriktning. Den ger oss möjlighet att skapa en skalbar plattform, flexibilitet att stödja ökad tillväxt och möta förändrade marknadsförutsättningar, säger Carina Tovi, COO, Nordnet.

– Avtalet med Nordnet demonstrerar ett högt förtroende för OpusCapitas kunskaper och skicklighet inom betalningslösningar, säger Jukka Sallinen, Solution Manager, OpusCapita.

– Affären med Nordnet är ett bevis på att OpusCapita är en stark nordisk leverantör som tillhandahåller tjänster på cross border basis, säger Ulla Hemmi, VD, OpusCapita, Sverige.

Betalningsflöden inom bank är självklart extra viktiga och säkerheten står i fokus.

Projektet påbörjas under hösten och implementeringen sker stegvis och beräknas slutföras under hösten 2015.

För mer information vänligen kontakta

Ulla Hemmi, VD, OpusCapita Sverige

T: +46729-24 70 00

E: ulla.hemmi@opuscapita.com

Sara Hokkanen, PR Manager OpusCapita, Global

T: +358 403 426 261

E: sara.hokkanen@opuscapita.com

Carina Tovi. COO Nordnet Bank AB

T: +46 8 506 330 00

E: carina.tovi@nordnet.se

OpusCapita sätter den nya standarden för finansiella processer. Företaget har 2 300 medarbetare som fokuserar på Purchase-to-Pay och Order-to-Cash-processer genom att kombinera programvara, outsourcing och tjänster med en leveransmodell som erbjuder bästa värdet för kunderna. OpusCapita har verksamhet i nio länder och bred erfarenhet från över 10 000 kunder, med slutanvändare i mer än 50 länder. År 2013 omsatte OpusCapita 263 miljoner euro och huvudkontoret ligger i Finland. OpusCapita är en del av Itella Group. www.opuscapita.com

Om Nordnet
Nordnet är en nordisk online bank med cirka 527 700 konton i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Nordnet erbjuder privatpersoner och företag tjänster som gör det möjligt för dem att ta kontroll över deras finansiella framtid. Nordnet riktar sig till omsorgsfulla sparare i de nordiska länderna. Moderbolaget, Nordnet AB (plc), är noterat vid NASDAQ OMX Stockholm.  Besök Nordnet på www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk och www.nordnet.fi.

Carina Tovi, COO, Nordnet
Ulla Hemmi, VD, OpusCapita, Sverige