OpusCapitas köper redovisningbyrån Norian – öppnar för outsourcing i SME-marknaden

Förvärvet gör OpusCapita till en av de största leverantörerna av redovisningstjänster i Norge. Med Norian stärker OpusCapita erbjudandet till sina befintliga kunder samtidigt som företagets kundbas utökas med 1 400 kunder.

– Norian är ett spännande och modernt redovisningsföretag. Deras verksamhetsmodell med teknik i framkant och nearshoring i Litauen passar väl in i OpusCapitas strategi. Med förvärvet stärker vi både vår kompetens inom det här området och vår produktportfölj, säger Ulla Hemmi, Sverigechef på OpusCapita.

Norian finns på åtta orter i Norge och har 160 anställda i Norge, Sverige och Litauen. Kedjan fokuserar på redovisningstjänster, rådgivning, inkasso- och ekonomisystem, samt outsourcing av hela redovisningsfunktionen för bolag av alla storlekar och i alla branscher. För små och medelstora företag har Norian utvecklat ett nytt och specialanpassat värdeerbjudande, som OpusCapita kunder nu kan ta del av.

– Detta är något som många av våra små och medelstora kunder har efterfrågat. I och med förvärvet utökar vi vårt utbud till att också sköta kundreskontran, säger Ulla Hemmi.

OpusCapita, som har verksamhet i nio länder i Europa, har sedan tidigare en stark kompetens inom redovisningstjänster och finansiella processer. Båda företagen ser i och med sammanslagningen stora synergimöjligheter både vad gäller kunder och de tjänster som erbjuds.

– Norian har vuxit snabbt under de senaste åren. Genom förvärvet kommer vi att få tillgång till OpusCapitas resurser och en möjlighet att kunna fortsätta bygga en säker och solid tillväxt i framtiden, säger Knut Anders Opstad, VD, Norian Group.

För mer information vänligen kontakta:

Ulla Hemmi, Sverigechef, OpusCapita

e-post: ulla.hemmi@opuscapita.com

OpusCapita sätter den nya standarden för finansiella processer. Företaget har 2 100 medarbetare som fokuserar på Purchase-to-Pay och Order-to-Cash-processer genom att kombinera programvara, outsourcing och tjänster med en leveransmodell som erbjuder bästa värdet för kunderna. OpusCapita har verksamhet i nio länder och bred erfarenhet från över 10 000 kunder, med slutanvändare i mer än 50 länder. År 2013 omsatte Opuscapita 263 miljoner euro och huvudkontoret ligger i Finland. Opuscapita är en del av Itella Group. www.opuscapita.se

OpusCapita, som erbjuder automatiserade ekonomiprocesser, förvärvar den norska redovisningsbyrån Norian Group. Norian sysselsätter 160 personer i Norge, Sverige och Litauen och är en av de stora aktörerna inom ekonomioutsourcing. Bolagsköpet är en del av OpusCapitas strategi att bredda sitt tjänsteutbud och utöka sin marknadsandel i Sverige. Förvärvet gör OpusCapita till en av de största leverantörerna av redovisningstjänster i Norge. Med Norian stärker OpusCapita erbjudandet till sina befintliga kunder samtidigt som företagets kundbas utökas med 1 400 kunder.

Ulla Hemmi, Sverigechef, OpusCapita
Knut Anders Opstad, VD, Norian Group