Ulla Hemmi vald in i IT & Telekomföretagens styrelse

– OpusCapita Sveriges, VD satsar på digitalisering

Stockholm; 2015-05-07 Ulla Hemmi, VD för OpusCapita Sverige, har av en enig årsstämma valts in som ledamot av IT&Telekomföretagens styrelse. IT& Telekomföretagen representerar 1 200 företag med sammanlagt 100 000 anställda. Organisationen fungerar både som branschorganisation och arbetsgivarförening för hela IT och telekomsektorn i Sverige. OpusCapita erbjuder financial management i omfattande skala och med hög grad av automatisering till 11 000 kunder i 50 länder.

Digitaliseringen ligger idag högt på agendan och IT-användningen ökar i hela samhället.

– Det är mycket glädjande att Ulla Hemmi, tar plats i vår styrelse, säger Anne-Marie Fransson, Förbundsdirektör, IT&Telekomföretagen och vice VD Almega. Vi är idag i ett spännande skede och har behov av Ullas erfarenhet och kompetens för att nå framgång i vårt arbete med att påvisa digitaliseringens möjligheter.

Ulla Hemmi tillför styrelsen specialkunskaper och ett tydligt perspektiv genom att hon representerar OpusCapita, som har en annorlunda profil än många av de övriga medlemsföretagen. OpusCapita fokuserar starkt på robotisering och automatisering inom tjänstesektorn, vilket är högaktuellt för många kunder.

– Den kunskapsintensiva sektorn blir allt mer betydelsefull. Det är dess frukter vi ska leva av i framtiden. Jag är stolt över att ha fått det här uppdraget, säger Ulla Hemmi, VD OpusCapita Sverige. En viktig fråga för IT&Telekomföretagen är nivån på den svenska utbildningen. För att få en bättre konkurrenskraft krävs det att fler har en grundutbildning inom IT-området.

IT & Telekomföretagen har en omfattande medlemsverksamhet. Ulla Hemmi kommer speciellt att engagera sig i frågor som rör frågor kring digitalisering av arbetsuppgifter

För mer information vänligen kontakta:

Ulla Hemmi, VD, OpusCapita Sverige
E: ulla.hemmi@opuscapita.com

Anne-Marie Fransson, Förbundsdirektör IT&Telekomföretagen, vice VD Almega.
M: +46 703 45 69 50
T: + 46 8 762 69 00
E: Anne-Marie.Fransson@almega.se

Om IT&Telekomföretagen

IT&Telekomföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för alla företag inom IT- och telekomsektorn med cirka 1 200 medlemsföretag som tillsammans har närmare 100 000 medarbetare. Tillsammans driver och utvecklar vi marknaden för IT och telekom. IT&Telekomföretagen är en av sju samverkande bransch- och arbetsgivarorganisationer inom Almega.

Ulla Hemmi CV urval

OpusCapita Sverige, VD
2014 –
AlteLate Consulting AB, owner
2007 –
Aditro Financials AB, divisionschef
2007 – 2009
IBM Global Services North East, Affärsområdeschef
2005 – 2006 Schweiz
IBM Global Services, ITS Services Country Manager
2004 – 2005
IBM Global Services, DPE Delivery Project Executive
2003 – 2004
IBM Global Services, Manager Service Delivery Sweden
2002 – 2003
Tieto, (TietoEnator) Division Managing Director
1998 – 2001

OpusCapita sätter den nya standarden för finansiella processer. Företaget har 2 300 medarbetare som fokuserar på Purchase-to-Pay och Order-to-Cash-processer genom att kombinera programvara, outsourcing och tjänster med en leveransmodell som erbjuder bästa värdet för kunderna. OpusCapita har verksamhet i nio länder och bred erfarenhet från över 11 000 kunder, med slutanvändare i mer än 50 länder. År 2014 omsatte OpusCapita 260 miljoner euro och huvudkontoret ligger i Finland. OpusCapita är en del av posti Group. www.opuscapita.com

Ulla Hemmi vald in i IT & Telekomföretagens styrelse
IT& Telekomföretagen representerar 1 200 företag med sammanlagt 100 000 anställda. Organisationen fungerar både som branschorganisation och arbetsgivarförening för hela IT och telekomsektorn i Sverige. OpusCapita erbjuder financial management i omfattande skala och med hög grad av automatisering till 11 000 kunder i 50 länder.

Det är mycket glädjande att Ulla Hemmi, tar plats i vår styrelse
Anne-Marie Fransson, Förbundsdirektör, IT&Telekomföretagen och vice VD Almega