Bankbluffen – så blir du blåst på dina pengar

Varje år luras svensken på tusentals kronor av sin bank. Bankerna ljuger, undanhåller information och säljer medvetet dåliga dyra tjänster när det finns bättre och billigare alternativ. I boken »Bankbluffen« granskar Joel Dahlberg storbankernas tjänster och lotsar oss skickligt genom bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar – tjänster som alla innebär att du som kund löper stor risk att betala betydligt mer än du borde.

I en väl fungerande marknad kan ett företag ta bättre betalt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken ges exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter men som är sämre än ett vanligt sparkonto. Här berättas också om hur storbankerna har lurat sina kunder på den största boränterean i modern tid, och hur det trixas med kort och konton för att banken ska komma åt kundens pengar utan att behöva betala ränta. I »Bankbluffen« får du också exempel på bra banktjänster och hur du som kund ska bära dig åt för att skilja de bra alternativen från de dåliga. I dagens samhälle är det ytterst svårt att klara sig utan en bank, men med Joel Dahlbergs bok lyckas du undvika de största fällorna. Bankbluffen - boken du inte råd att missa! Om författaren: Joel Dahlberg (f. 1962) har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24. Fakta: Författare: Joel Dahlberg Titel: Bankbluffen – så blir du blåst på dina pengar. Omslag: Eva Jais-Nielsen ISBN 978-91-7037-466-1 Första recensionsdag den 6 oktober 2009 . För att beställa recensionsex mejla till jenny.bjarnar@ordfront.se För intervjuer med Joel Dahlberg och övrig information kontakta marknadschef Anne Ekberg, tel: 0735-200560, e-post: anne.ekberg@ordfront.se