Boken Piraterna – nu i uppdaterad utgåva

"Piraterna. Historien om The Pirate Bay, Piratpartiet och Piratbyrån" var en av 2009 års mest omtalade fackböcker. Nu kommer den i pocket med två helt nyskrivna kapitel om Piratpartiets framgång i EU-valet och om händelserna kring The Pirate Bay-rättegången.

"Piraterna" är berättelsen om piratrörelsen som uppmärksammats i hela världen. Om dess framgångar, motgångar och resan ända fram till EU-parlamentet. Anders Rydell och Sam Sundbergs inträngande reportage är baserad på intervjuer med pirater, åklagare, antipiratbyråns folk och internationella experter, och berättar historien om hur allting en gång började, i Hollywoods födelse. Författaren Anders Rydell om de nya kapitlen: ”I första upplagan satte vi punkt där rättegången mot The Pirate Bay startade. Eftersom det har hänt så otroligt mycket sedan dess kände vi att det var nödvändigt att skriva till ett par nya kapitel. Det har aldrig skrivit så mycket om piratrörelsen i Sverige och internationellt som under våren 2009. CNN toppade sina nyheter om EU-valet med Piratpartiets framgång i juni. En viktig förändring som beskrivs i de nya kapitlen är piratrörelsens förskjutning, från att tala om fildelning till att mer och mer tala om integritet. Man kan säga att The Pirate Bays haveri och Piratpartiets på många sätt osannolika seger i EU-valet under sommaren var den tydliga brytpunkten.” Författarna: Anders Rydell (född 1982) är chefredaktör på tidningen Konstnären och har tidigare givit ut boken "Byt Namn! – och andra sätt att lyckas som journalist" samt nu senast "Noll noll: decenniet som förändrade världen". Sam Sundberg (född 1974) är frilansjournalist och spelredaktör på Svenska Dagbladet. Hans texter har synts i tidningar som Filter, Bon och RUM. Pressröster om boken Piraterna: »Det är som att läsa en rafflande deckare. Anders Rydells och Sam Sundbergs reportagebok ’Piraterna’ är en pageturner, en skickligt men återhållsamt dramatiserad dokumentär om ett fenomen som för alltid kommer att förändra synen på intellektuellt arbete och hur det ska lönas. [...] Anders Rydell och Sam Sundberg har faktiskt skrivit en bok med klassikerpotential.« Andreas Ekström, Sydsvenska Dagbladet »Spännande som en deckare, en lektion i modern teknik och obligatorisk läsning för alla de riksdagsledamöter som förra året vred sig i moralångest över FRA och Ipred.« Eva Franchell, Aftonbladet »En fantastisk bok. Så ren, nykter och tydlig. Och därför otroligt kraftfull. Den är redan en del av historieskrivningen.« Sigge Eklund