Första svenska guideboken om naturvin – från landets främsta matdebattör

Efter att ha granskat livsmedelsindustrin, restaurangbranschen och senast tillsatserna i dagens viner kommer Mats-Eric Nilsson, författare till bland annat Den hemlige kocken och Château vadå, i augusti med en bok om naturvin.

MatsEric Nilsson foto Lena GranefeldtI tio år granskade han livsmedelsindustrin och med bästsäljaren Den hemlige kocken fick hundratusentals svenskar upp ögonen för det utbredda matfusket. Hösten 2018 bytte han fokus från tallriken till vinglaset. I Château Vadå avslöjade han de många tillsatserna i dagens viner, och hur lätt det är att bli lurad av vinbranschens vackra slott och fagra löften.

Nu kommer den fristående uppföljaren – Nyfiken på naturvin, om industrivinets raka motsats: det småskaligt och hantverksmässigt framställda naturvinet.

– Trycket blev liksom för stort. Mängder av läsare har hört av sig och undrat: Men vad kan man dricka då?, säger Mats-Eric Nilsson om sin nya bok Nyfiken på naturvin

– En del har hört talas om naturvin, men hur många vet egentligen vad det är? Det verkar helt enkelt som att det finns ett stort behov av en riktig naturvinsguide.

Tillsammans med fotografen Lena Granefelt tar han läsaren med till franska Languedoc, ett av de just nu hetaste naturvinsområdena.

– Här handlar det inte om några berömda egendomar ägda av utländska riskkapitalister utan om hårt arbetande bönder – som på många sätt påminner om de passionerade mathantverkare jag mött runt om i Sverige, förklarar Mats-Eric Nilsson.

Nyfiken på naturvin är en användbar och inspirerande konsumentguide som svarar på en rad frågor. Hur skiljer det sig från ekologiskt vin? Finns det naturligt bubbel? Och vad är orange vin? Är naturvinet mer hälsosamt? Och förresten: stämmer det att man inte blir lika dålig dagen efter? Funkar det för veganer? Är det klimatsmartare och hållbarare än annat vin? Vad är ett rimligt pris för en flaska? Och var kan man dricka och köpa det?

– Just det sista är förstås en viktig del av boken. Särskilt som Systembolaget i det här fallet inte gör något alls för att guida sina kunder, poängterar Mats-Eric Nilsson, som i boken passar på att varna för det falska naturvin som kan dyka på »Bolagets« hyllor. Läsaren får bland annat lära sig att tolka ett antal dolda tecken på flaskans etikett.

Nyfiken på naturvin är full av kloka tips och roliga fakta och berättar även naturvinets historia; den första årgången gjordes faktiskt redan för 8 000 år sedan. I slutet finns dessutom en användbar ordlista och en förteckning över mer än 500 naturvinsproducenter från hela världen.

Nyfiken på naturvin utkommer på Ordfront förlag den 20 augusti 2020.

För frågor, intervjuförfrågningar eller recensionsexemplar kontakta Jenny Bjarnar:

jenny@ordfrontforlag.se/ 070-8539903