Matinspiratören Laven Mokri släpper kurdisk kokbok!

Kurderna är ett folk utan ett erkänt land, men med en rik matkultur. Nu kommer äntligen I mitt kurdiska kök: Smaker från mitt hemland – en färgsprakande kokbok av Laven Mokri. Hon har samlat favoriter från sitt populära instagramkonto @foodbylaven och delar med sig av kurdiska traditioner och högtider såväl som sin egen personliga historia.

Matinspiratören Laven Mokri har bott i Sverige sedan barnsben men den kurdiska matkulturen har alltid varit högst levande i hennes släkt. I kokboken I mitt kurdiska kök: Smaker från mitt hemland får läsaren ta del av kurdisk kultur, mat och tradition och Lavens familjs egen historia: flykten hit, vägen in i den svenska kulturen och vikten av att hålla språk, traditioner och matkultur vid liv.

– När jag startade mitt Instagramkonto, @foodbylaven, förstod jag hur viktigt det är att bevara och sprida recept från en kultur som kämpar mot förtryck.

Recepten som hon delar med sig av är rätter som hon växt upp med, men som också representerar det kurdiska köket. Vi serveras härliga grytor, rispilaffer, desserter och mycket mer. Recept är enkla att följa och flera av dem är veganska eller går enkelt att veganisera. Sammantaget gör det den här kokboken till en fantastisk vän för alla som är ute efter smakexplosioner i sitt kök!

Boken släpps den 10 mars och har recensionsdatum den 18 mars.

Laven arbetar i dag som arbetsledare på ett större företag, men det är maten som är hennes passion och för några år sedan startade hon det instagramkontot @foodbylaven, som sedan dess har gjort stor succé. Våren 2023 är hon aktuell med boken I mitt kurdiska kök: Smaker från mitt hemland som är hennes första kokbok – men definitivt inte den sista. Kokboken är en dröm som går i uppfyllelse – och den drömmen har Laven Mokri tagit på fullaste allvar.

För mer information kontakta Sofia Gustafsson, sofia.gustafsson@ordfrontforlag.se, Tel: 070 410 20 83

Ordfront förlag är ett oberoende bokförlag som ger ut samhällsdebatt, historia, kulturhistoria, samt handböcker i skrivandets hantverk, demokrati och folkbildning – och förstås högkvalitativ skönlitteratur.

Snabbfakta

Matinspiratören Laven Mokri har sedan tidigare gjort succé på Instagram med kontot @foodbylaven – och nu finns hennes populära, vackra och inspirerande rätter äntligen även i tryckt form. Lavens kokbok är inte bara proppfull med smakexplosioner, den är också en inblick i ett kurdiskt kulturellt arv som i allra högsta grad lever vidare, bland annat genom maten.

Citat

Laven Mokri