Ordfront Förlag får ny majoritetsägare

Alfabeta blir Ordfront förlags nya majoritetsägare och samtidigt blir också Ordfronts förlagschef, Pelle Andersson, delägare och VD i Ordfront förlag. De tidigare ägarna Föreningen Ordfront och Kniga AB kvarstår.

- Det är bra att vi funnit en lösning där vi stärker oberoendet från de stora förlagshusen och att Ordfront förlag kan behålla sin utgivningslinje, samt att det nära samarbetet med oss i föreningen Ordfront kan fortsätta, säger Anna Wigenmark, Ordförande i Föreningen Ordfront.

- Ordfront har en väldigt fin och intressant lista och vi kompletterar varandra bra. Vi har tidigare haft ett gott samarbete och nu kan vi bli starkare tillsammans, säger Dag Hernried.

-     Det är oerhört spännande att vi kan stärka den oberoende bokutgivningen i Sverige. Vilket behövs mer än någonsin, säger Pelle Andersson. I en tid med ökad maktkoncentration och vertikal integrering är det viktigt att de oberoende förlagskrafterna stärks. Det är också mycket skönt att vi skapar en långsiktig och trygg utveckling för förlaget – inte minst för förlagets alla fina författare.

Ordfront förlag har funnits sedan 1969 och det består av Ordfront Förlag, Galago och Ordfront Ljud och ger ut författare som John Ajvide Lindqvist, Yvonne Hirdman, Mats Jonsson, Liv Strömquist, Lasse Berg, Mats-Eric Nilsson, Doris Dahlin, Dick Harrisson, Kjell Eriksson, Sara Granér, Joakim Pirinen, Jens Liljestrand, Bob Hansson, Kristian Lundberg, Anna Ringberg, Viktoria Myrén, Mark Lynas, Alan Bennett, Naomi Klein, Göran Greider, Jan och Maria Berglin och många, många fler.

För mer information, ring:

Pelle Andersson - Ordfront 070-525 21 99

Dag Hernried - Alfabeta 070-492 28 42