Stort internationellt intresse för Hannes Råstams Fallet Thomas Quick

Hannes Råstams postumt utgivna Fallet Thomas Quick har hittills sålts till elva utländska förlag och intresset är stort i många andra länder.

Förutom Norge, där den utkom samtidigt som i Sverige, kommer boken snart att publiceras i Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Italien, Storbritannien, Polen, Ryssland, Brasilien och Japan. Salomonsson Agency som representerar Hannes Råstam uppger att diskussioner pågår med ytterligare utländska förlag.

”Det är klart att det är fantastiskt med de utländska framgångarna. Men jag är inte förvånad. Kriminalhistoriskt är fallet Quick helt unikt i världen, och Hannes bok kommer att bli ett referensverk för grävande journalistik.” säger Leyla Belle Drake på Salomonsson Agency som även varit en av redaktörerna för boken.

Råstams bok och rättsskandalen kring fallet Quick har även uppmärksammats i flera utländska medier, bland annat Wall Street Journal i USA, BBC och The Observer i Storbritannien, Stern i Tyskland, Toronto Star i Kanada och El País i Spanien. Tyska och australiensiska tv-bolag förbereder också reportage om fallet.

Pelle Andersson, förläggare och VD på Ordfront förlag är inte heller förvånad över det stora intresset.

”Det är ett unikt fall – och en otroligt välskriven och välresearchad bok. Hannes Råstam var ju en av Sveriges absolut skickligaste journalister, så jag hade förväntat mig att den skulle få stor uppmärksamhet även i utlandet.”

För frågor som rör utländska rättigheter kontakta Leyla Belle Drake,0737-212511, leyla@salomonssonagency.com

För övriga frågor kontakta Jenny Bjarnar, 0708-539903, jenny@ordfront.se

Ordfront förlag