BIOkleen lanserar miljömärkta eko-produkter för villa- och fastighetsunderhåll

OrganoClicks dotterbolag BIOkleen lanserar en eko-serie av produkter för villa- och fastighetsunderhåll miljömärkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval.

BIOkleen ecoproducts

Produkterna presenteras idag för första gången på en branschmässa i Göteborg. I den nya produktserien ingår Fasadtvätt Eko, Målartvätt Eko, Målartvätt inne Eko, Målartvätt ute Eko, Markistvätt Eko, Tralltvätt Eko och Trallskydd Eko, samtliga miljömärkta med Bra miljöval. Produkterna som tidigare ingått i Biokleens sortiment utan miljömärkning har under de senaste två åren vidareutvecklats och anpassats för att kunna miljömärkas enligt Naturskyddsföreningens höga krav samtidigt som produkternas funktion och kvalité bibehållits.

”Det är med stolthet vi nu visar upp vårt nya miljömärkta sortiment för första gången. Med detta har vi den svenska marknadens bredaste sortiment av miljömärkta produkter för exteriört underhåll av villa och fastighet. Vi är helt säkra på att det är rätt väg framåt då miljöanpassade produkter efterfrågas allt mer från konsumenter och proffs”, säger Robert Weber, VD på BIOkleen.

Vidareutvecklingen av produkterna har pågått sedan OrganoClick förvärvade Biokleen i december 2016. OrganoClicks bakgrund inom biomimetisk (imitation av naturliga kemiska processer) forskning från Stockholms universitet och Sveriges lantbruksuniversitet ligger till grund för den vidareutveckling av produkterna som genomförts.

”Vi är glada över att vi nu kan se synergier mellan OrganoClicks biomimetiska forskning och den djupa produkt- och applikationskunskap som Biokleens organisation besitter. Detta var första steget. Nu fortsätter vi produktutvecklingen med syfte att nå 100 % miljömärkta och biobaserade produkter inom BIOkleens sortiment”, kommenterar Mårten Hellberg, VD OrganoClick AB.

De miljömärkta produkterna kommer att säljas i färgfackhandeln och byggvaruhandeln fr.o.m. 2020.

Robert Weber, VD Biokleen

Telefon: +46 707 656 68 13, Email: robert@biokleen.se

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North Growth Market utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 503 01 551, email: ca@mangold.se.

IInformationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 oktober 2019 kl. 8:30.

Robert Weber, VD Biokleen