Fem killar, ett dragskåp och en fascination för cellulosafibrer - OrganoClick 10 år.

Fem killar, ett dragskåp och en fascination för cellulosafibrer och grön kemi, det var så det hela började. Nu firar börsnoterade OrganoClick 10 år!

Utgångspunkten 1995 för OrganoClicks vetenskapliga medgrundare, KTH-doktoranderna Armando Córdova och Jonas Hafrén, var ”Vi har ett problem – giftiga kemikalier och plaster förstör vår miljö dag för dag”. Inspirationen kom från naturens egna lösningar och dess ”gröna” kemi som skapar de mest fantastiska funktionella egenskaper som vattenavvisning , rötskydd och brandresistens, mekanisk styrka i levande växter. Genom att härma dessa egenskaper samt skapa starka kemiska bindningar mellan cellulosafibern och funktionella molekyler via s.k. organokatalys och klick-kemi blev det några år senare OrganoClick®. Att skapa funktionella cellulosafibrer var affärsidén och möjligheterna verkade oändliga. 24 maj 2006 registrerades det faktiska företaget OrganoClick AB. Resan gick från ett dragskåp på Stockholms Universitet till ett kontor på Teknikhöjden och vidare till den första egna fabriken i Täby. Nu har företaget en helt ny fabrik på 3 600 kvm, stort toppmodernt labb, och en personalstyrka på närmare 30 personer.

”Vi har många att tacka som varit med och stöttat oss på denna fantastiska resa, det har verkligen varit blod, svett och tårar, men idag är jag otroligt stolt över det vi åstadkommit” säger VD och medgrundare Mårten Hellberg.

OrganoClick har redan efter bara 10 år hunnit få många fina utmärkelser;

• Stipendie från Kung Carl XVI Gustaf´s 50-årsfond för vetenskap, teknik och miljö 2007
  • Utnämnt till ”Sveriges mest lovande start-up bolag” genom att vinna “Innovation & Technology Award” 2008
  • Utnämnt till ”Sveriges bästa miljöinnovation” genom att vinna tävlingen “Miljöinnovation” 2008
  • Utnämnt till en ”Climate Solver” av WWF 2010
  • Produkten OrganoTex® blev utnämnd till en av ”årets mest intressanta material” på outdoor-mässan ISPO i Munchen 2013
  • Utnämnd till ett av ”Sveriges 33 hetaste teknikbolag” av Affärsvärlden och NyTeknik 2013 och 2014
  • Materialet OrganoWood utsedd till ”Årets hetaste byggmaterial” genom att vinna Nordbyggs guldmedalj 2014
  •  Utnämnd till ett Sustainia 100-bolag med ett av årets 100 globala mest hållbara innovationer 2015

Idag är OrganoClick verksamt inom tre olika områden; modifierat trä, ytbehandlingar för textil och non-woven och gröna biokompositer. Alla med syfte att ersätta skadliga kemikalier i fiberbaserade material med grön kemi för att skapa en hållbar miljö och minska gifterna i vår vardag. Och försäljningen har vuxit snabbt:

"Det är med glädje jag kan konstatera att månaden för vår 10-årsdag blir vår bästa försäljningsmånad någonsin", avslutar Mårten Hellberg.

marten.hellberg@organoclick.com

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North som utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är den vattenavvisande tygbehandlingen OrganoTex®, det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom dotterbolaget OrganoWood AB) samt bindemedel för nonwovenmaterial. OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser så som utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser så som en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF) och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning finns lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank.

Mårten Hellberg, VD och medgrundare
Mårten Hellberg, VD och medgrundare