OrganoClick AB (publ) genomför kvittningsemission som ersättning för kontanta styrelsearvoden

OrganoClicks årsstämma 2024 beslutade om att bolagets styrelseledamöter fick rätt att välja att ta ut styrelsearvodet för 2023 antingen kontant eller via aktier i bolaget. 4 av 5 styrelseledamöter har beslutat att ta ut hela sitt arvode, efter skatt, i form av aktier i bolaget i stället för kontant. OrganoClick genomför därför nu en kvittningsemission om totalt 167 967 aktier till en teckningskurs om 3,20 SEK / aktie, totalt 537 494,40 SEK.

Aktiepriset har beräknats genom det volymviktade genomsnittliga aktiepriset för de senaste 10 handelsdagarna på NASDAQ First North Growth Market i enlighet med OrganoClicks årsstämmas beslut. Aktiekapitalet kommer att öka med 16 796,70 SEK och ge en utspädningseffekt om ca 0,2 % för existerande aktieägare baserat på antal aktier efter emissionen.

Denna information är sådan som OrganoClick AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-06-06 08:29 CET.

OrganoClick är ett svenskt grönt kemibolag, grundad 2006. Affärsidén är att ersätta dold plast och skadliga kemikalier i fiberbaserade material med gröna kemiska lösningar baserade på fossilfri råvara. Utifrån bolagets patenterade ”OrganoClick”-teknologier vilka är inspirerade av naturens kemi, utvecklar, producerar och marknadsför OrganoClick en rad produkter med syftet att möjliggöra en grön omställning. Exempelvis det biobaserade bindemedlet OC-BioBinder för nonwoven- och pappersindustrin, den biologiskt nedbrytbara textilimpregneringen OrganoTex® för konsument och textilindustrin, den biocidfria träskyddstekniken OrganoWood® för träbehandlingsbolag och byggindustrin, samt miljömärkta underhållsprodukter för villaägare under varumärket BIOkleen. OrganoClick grundades som ett spin-off från Stockholms universitet och Sveriges lantbruksuniversitet och har för sina gröna innovationer fått flera utmärkelser, däribland utsedd till en ”Climate Solver” av Världsnaturfonden–WWF. Koncernen är noterad på Nasdaq First North Growth Market och har sitt huvudkontor, produktion och FoU i Täby, norr om Stockholm. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 503 01 551, email: ca@mangold.se.