OrganoClick AB (publ) offentliggör delårsrapport för andra kvartalet 2024

"Under andra kvartalet fortsatte vårt rörelseresultat förbättras till -0,1 (-0,4) MSEK trots att försäljningen minskade med -6% till 38,7 (41,0) MSEK. Resultatförbättringen kom dels av den fortsatt starka försäljningsutvecklingen av våra konsumentvarumärken och dels av lägre råvarupriser inom affärsområdet Funktionellt trä. Totalt sett har det lett till en förbättrad bruttomarginal på 29,1 (26,9)%. För första gången någonsin visar därmed koncernen ett positivt rörelseresultat under årets första sex månader. Även kassaflödet från den löpande verksamheten stärktes under kvartalet till 11,0 (8,0) MSEK."

Utdrag ur VD Mårten Hellbergs kommentar till delårsrapporten.

Andra kvartalet, 1 april – 30 juni 2024

Koncernen jämfört med andra kvartalet 2023

» Koncernens nettoomsättning uppgick till 38,75 (41,03) miljoner kr

» Bruttomarginal uppgick till 29,1 (26,9) %

» Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -0,13 (-0,38) miljoner kr

» Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 10,97 (8,04) miljoner kr

Första halvåret, 1 januari – 30 juni 2024

Koncernen jämfört med första halvåret 2023

» Koncernens nettoomsättning uppgick till 76,92 (84,51) miljoner kr.

» Bruttomarginal uppgick till 29,2 (26,4) %

» Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 0,02 (-0,29) miljoner kr

» Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 0,55 (-7,18) miljoner kr

VD har ordet

Under andra kvartalet fortsatte vårt rörelseresultat förbättras till -0,1 (-0,4) MSEK trots att försäljningen minskade med -6% till 38,7 (41,0) MSEK. Resultatförbättringen kom dels av den fortsatt starka försäljningsutveck­lingen av våra konsumentvarumärken och dels av lägre råvarupriser inom affärsområdet Funktionellt trä. Totalt sett har det lett till en förbättrad bruttomarginal på 29,1 (26,9)%. För första gången någonsin visar därmed koncernen ett positivt rörelseresultat under årets första sex månader. Även kassaflödet från den löpande verksamheten stärktes under kvartalet till 11,0 (8,0) MSEK.

Den största försäljningsminskningen kom inom affärs­området Nonwoven & fiberteknologier där försäljningen minskade med -19 (336) % till 8,1 (10,0) MSEK. Restau­rang- och hotellbranschen som affärsområdet är starkt exponerat mot har försvagats kraftigt i jämförelse med förra årets post-pande­miska rekordår. Den svaga konsumentmarknaden har även gjort att försäljnings­utvecklingen för våra nya kunder gått långsammare än förväntat. Långsiktigt har emellertid våra förvänt­ningar inte förändrats utan vi och våra kunder tror att biobaserade och nedbrytbara nonwovenmaterial på sikt kommer bli standard. Detta visar även vår andraplats i World of Wipes Innovation Award som delades ut på världens största wipes-konferens i Minneapolis. Under kvartalet blev vi även tilldelad ett FoU-stöd om 7 MSEK från EU för att vidareutveckla våra bindemedel och hydro­foberingsprodukter.

För affärsområdet Gröna ytbehandlingar & underhållspro­dukter fortsatte den positiva utvecklingen med en försälj­ningsökning om 24 (23) % till 14,6 (11,8) MSEK där alla våra produktsegment växte. Vårt varumärke BIOkleen hade en mycket stark försäljningsutveckling där försäljningen till Bauhaus gått starkt. Även OrganoTex växte i linje med våra förväntningar och fick bl.a. den ledande italienska outdoor-kedjan SPORTLER som ny återförsäljare.

Affärsområdet Funktionellt trä hade en fortsatt svag försäljningsutveckling men en något mindre minskning än föregående kvartal. Försäljningen minskade med -16 (-28) % till 16,1 (19,2) MSEK. Bruttomarginalerna förbättrades dock tack vare lägre råvarupriser vilket bidrog till att hålla lönsamheten uppe för affärsområdet. Den svenska marknaden står för den största minskningen medan försäljningen i både Tyskland och Finland växer. Under kvartalet fick vi som väntat mycket goda testre­sultat från våra långtidstester i fält i Malaysia och Danmark av vår nya produkt OrganoWood Nowa. Dessa resultat är mycket viktiga för vår försäljning, speciellt mot nya tillverkningspartners.

Under kvartalet valde vår finanschef sedan 11 år, Jessica Sundborg att gå vidare i karriären. Med sitt engagemang och hårda arbete har hon betytt oerhört mycket för koncernens utveckling. Stort tack Jessica och lycka till framöver! Vill även hälsa vår nye finanschef Carin Eklund välkommen till oss.

I början av tredje kvartalet har våra konsumentprodukter fortsatt gå starkt. Vi har bl.a. inlett en expansion på den schweiziska marknaden för OrganoTex där vi tecknat avtal med en ledande distributör. Inom Nonwoven & fiberteknologier fortsätter vårt arbete med kundprojekt där vi planerar för nya produkt­lanseringar under året. För Funktionellt trä är vårt fokus att växa framför allt på den tyska marknaden, men vi jobbar även för att expan­dera till andra europeiska marknader. Vi har nu starkt fokus på att växa försäljningen samt förbättra bruttomar­ginalerna för att så snabbt som möjligt ta oss till lönsam tillväxt. Så att vi kan bygga både ett ekonomiskt och håll­barhetsmässigt ledande bolag och fortsätta ersätta plast och skadliga kemikalier med våra biobaserade lösningar!

Mårten Hellberg, VD OrganoClick AB

Den kompletta delårsrapporten bifogas detta pressmeddelande och finns tillgänglig på bolagets hemsida på https://organoclick.com/sv/rapporter/. Informationen i denna delårsrapport är sådan som OrganoClick AB (publ) ska offentliggöra enligt regelverket på Nasdaq First North.

Denna information är sådan som OrganoClick AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-19 08:30 CET.

OrganoClick är ett svenskt grönt kemibolag, grundad 2006. Affärsidén är att ersätta dold plast och skadliga kemikalier i fiberbaserade material med gröna kemiska lösningar baserade på fossilfri råvara. Utifrån bolagets patenterade ”OrganoClick”-teknologier vilka är inspirerade av naturens kemi, utvecklar, producerar och marknadsför OrganoClick en rad produkter med syftet att möjliggöra en grön omställning. Exempelvis det biobaserade bindemedlet OC-BioBinder för nonwoven- och pappersindustrin, den biologiskt nedbrytbara textilimpregneringen OrganoTex® för konsument och textilindustrin, den biocidfria träskyddstekniken OrganoWood® för träbehandlingsbolag och byggindustrin, samt miljömärkta underhållsprodukter för villaägare under varumärket BIOkleen. OrganoClick grundades som ett spin-off från Stockholms universitet och Sveriges lantbruksuniversitet och har för sina gröna innovationer fått flera utmärkelser, däribland utsedd till en ”Climate Solver” av Världsnaturfonden–WWF. Bolaget är noterad på Nasdaq First North Growth Market och har sitt huvudkontor, produktion och FoU i Täby, norr om Stockholm. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 503 01 551, email: ca@mangold.se.

Mårten Hellberg, VD OrganoClick AB