OrganoClick lanserar biokompositen OrganoComp® Wheat

2017 lanserade OrganoClick biokompositen OrganoComp® för begravningskistor. OrganoComp® tillverkas från träfibrer från svensk furu kombinerat med OrganoClicks biobaserade bindemedel OC-BioBinder™ som består av biopolymerer från sidoströmmar inom livsmedelsindustrin och massaindustrin såsom apelsinskal, räkskal och hemicellulosa. Nu lanserar OrganoClick en vidareutvecklad biokomposit, OrganoComp® Wheat där en del av träfiberråvaran bytts ut mot vetekli. Denna formgjuts till 3D-formade produkter med OrganoClicks patenterade produktionsteknik för fibergjutning.

OrganoCompOrganoComp® Wheat är en 100 % biobaserad och biologiskt nedbrytbar biokomposit som kan ersätta fossila plaster i ett flertal applikationer.Vetekli består av det hårda skalet från vete och innehåller ett flertal polysackarider som ger materialet både förbättrade mekaniska egenskaper samt en vacker naturlig färg. Materialet har både goda vattenavvisande egenskaper och hög styrka och styvhet. Applikationer för materialet inkluderar interiöra designprodukter, möbler och begravningskistor där en naturlig färg önskas.

Den första kunden är en leverantör av interiöra designprodukter för publika miljöer. Vi tillsammans under två års tid utvecklat ett antal produkter tillverkade av OrganoComp® Wheat. Första kommersiella leveransen sker denna vecka. OrganoComp® Wheat kommer visas upp för första gången på Stockholm Furniture & Light Fair (Möbelmässan) i Stockholm den 5-9 februari i en materialutställning som genomförs av Materialbiblioteket (https://www.materialbiblioteket.se/).

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North som utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank, tel: +46 (0)8 463 83 00, email: certifiedadviser@erikpenser.se.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som OrganoClick AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 januari 2019 kl. 13:00.