OrganoClick utser Carin Eklund som ny Finanschef

OrganoClick har utsett Carin Eklund som ny Finanschef för koncernen. Hon kommer leda OrganoClicks finans- och ekonomiavdelning och vara del av koncernens ledningsgrupp. Carin har mer än 20 års erfarenhet från olika finansfunktioner från bl.a. Bristol Myers Squibb-koncernen, ByggFakta group och Team Olivia-koncernen.

Carin är utbildad civilekonom med inriktning på finansiell matematik vid Karlstad universitet. Carin har under mer än 25 år jobbat inom finansavdelningar på både tillverkande bolag och tjänstebolag, inom både mindre företag och stora koncerner. Tidigare erfarenheter är bl.a. som CFO för Olivia Hemomsorg, Finance manager för medicintekniska bolaget Convatec (del av Bristol Myers Squibb-koncernen), CFO för vårdbolaget Olivia Hemomsorg, Head of Business Control Nordic region på ByggFakta Group och som Strategisk controller på kökstillverkaren Nobia.

"Vi är mycket glada över att få välkomna Carin som vår nye Finanschef. Carin har en lång erfarenhet från finansavdelningar inom många olika verksamheter. Hennes djupa erfarenheter från ekonomisk styrning, uppföljning samt ekonomisk analys av verksamheter kommer starkt bidra till vår finansavdelnings och vår koncerns vidare utveckling", säger Mårten Hellberg, VD OrganoClick AB.

"Jag är mycket glad över förtroendet och utmaningen. Det kommer bli fantastiskt kul att få ansluta till OrganoClicks fortsatta tillväxtresa och bidra med mina kunskaper. Speciellt kul att få jobba i ett företag som bidrar till en bättre miljö då det ligger mig varmt om hjärtat i.o.m. mitt stora friluftsintresse", säger Carin Eklund.

Carin tillträder som FInanschef den 15 juli och som tidigare publicerats lämnar OrganoClicks nuvarande finanschef Jessica Sundborg den 21 augusti.

OrganoClick är ett svenskt grönt kemibolag, grundad 2006. Affärsidén är att ersätta dold plast och skadliga kemikalier i fiberbaserade material med gröna kemiska lösningar baserade på fossilfri råvara. Utifrån bolagets patenterade ”OrganoClick”-teknologier vilka är inspirerade av naturens kemi, utvecklar, producerar och marknadsför OrganoClick en rad produkter med syftet att möjliggöra en grön omställning. Exempelvis det biobaserade bindemedlet OC-BioBinder® för nonwoven- och pappersindustrin, den biologiskt nedbrytbara textilimpregneringen OrganoTex® för konsument och textilindustrin, den biocidfria träskyddstekniken OrganoWood® för träbehandlingsbolag och byggindustrin, samt miljömärkta underhållsprodukter för villaägare under varumärket BIOkleen®. OrganoClick grundades som ett spin-off från Stockholms universitet och Sveriges lantbruksuniversitet och har för sina gröna innovationer fått flera utmärkelser, däribland utsedd till en ”Climate Solver” av Världsnaturfonden–WWF. Koncernen är noterad på Nasdaq First North Growth Market och har sitt huvudkontor, produktion och FoU i Täby, norr om Stockholm. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 503 01 551, email: ca@mangold.se.

Mårten Hellberg, VD OrganoClick AB
Carin Eklund