OrganoClicks valberedning lägger fram förslag till ny styrelse med Jan Johansson som ny ordförande

OrganoClick AB:s (publ) valberedning föreslår till årsstämman styrelseledamöter i form av omval av ledamöterna Ashkan Pouya, Claes-Göran Beckeman och Armando Córdova samt nyval av Jan Johansson och Håkan Gustavsson. Valberedningen föreslår  även nyval av Jan Johansson som styrelsens ordförande. Bertil Hagman och Göran E. Larsson har avböjt omval till styrelsen.

Jan Johansson har en lång industriell erfarenhet från ledande positioner inom svensk industri. Jan är utbildad jurist från Stockholms universitet och har därefter arbetat inom olika positioner på Shell, Vattenfall och Telia innan han blev koncernchef och VD för Boliden 2001-2007. Därefter tillträdde han posten som VD och koncernchef för SCA under perioden 2007-2015. För närvarande sitter Jan i styrelsen för bl.a. finska specialpappers- och nonwoventillverkaren Alhström och SCA:s kinesiska noterade dotterbolag Vinda International Holdings.

Håkan Gustavsson är finanschef för Beijerinvest. Han är utbildad civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och har därefter arbetat som finanschef för MEC, ENEA och Niscaya innan han tillträdde som Beijerinvests finanschef 2013. Han sitter även i styrelserna för E. Öhman J:or Fonder AB, Serendipity Ixora AB samt ett flertal hel- eller delägda bolag inom Beijergruppen.

Med anledning av att valberedningen presenterat förslag till styrelse reviderar valberedningen det tidigare förslaget om arvode för styrelseordförande till 400 000 kr per år.

marten.hellberg@organoclick.com

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North som utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är den vattenavvisande tygbehandlingen OrganoTex®, det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom dotterbolaget OrganoWood AB) samt bindemedel för nonwovenmaterial. OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser så som utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser så som en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF) och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning finns lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank.