OrganoClicks VD löser sina teckningoptioner vilket tillför bolaget 3,71 miljoner kr

Mårten Hellberg, VD i OrganoClick AB (publ) löser in sina teckningsoptioner genom sitt holdingbolag M. Hellberg AB. Transaktionen tillför därmed bolaget 3,71 miljoner kr. I och med detta är 100 % av teckningsoptionerna nu nyttjade och likvida medel från konverteringen är inbetalda till bolaget.

Totala antalet aktier i bolaget ökade efter denna konvertering med 1 060 000 aktier till 67 127 861 aktier. Aktiekapitalet ökar därmed med 10 600 kr till totalt 671 278,61 kr. Likvida medel från konverteringen är inbetalda till bolaget.

Efter transaktionen kommer Mårten Hellberg äga totalt 7 143 876 aktier (privat och via bolag) vilket motsvarar 10,64 % av kapital och röster i bolaget.

Bakgrund

På den extra bolagsstämman den 15 juni 2010 beslutades att bolaget skulle emittera 1 060 000 teckningsoptioner till VD, Mårten Hellberg som en del i hans totala kompensationsprogram. Varje teckningsoption gav rätt till teckning av en aktie i OrganoClick Ab (publ) till en teckningskurs om 3,50 kr / aktie. Teckningsoptionerna kunde utnyttjas under perioden fram till och med den 15 juni 2015.

För mer information, vänligen kontakta;

Jessica Sundborg,

Finanschef, OrganoClick AB (publ)

Email:  jessica.sundborg@organoclick.com

OrganoClick

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North som utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är den vattenavvisande tygbehandlingen OrganoTex®, det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom dotterbolaget OrganoWood AB) samt bindemedel för nonwovenmaterial. OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser så som utnämningen till "Sveriges mest lovande start-up bolag", Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser så som en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF) och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för "Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning finns lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North är Pareto Securities AB.